Känns rubriken igen? I sådana fall beror det på att den är snarlik en rubrik som Hamnen.se publicerade för fem år sedan. Nu har det skett igen.
Då, för fem år sedan, var det Per Gustafsson som hade sålt sitt boende på land för att ha råd att köpa sin drömbåt – en Princess 65.
Den här gången är det Erika Lilja som har släppt sitt traditionella boende iland för möjligheten att bo ombord på en lyxig båt.
Och ja – du gissade rätt – för möjligheten att flytta ihop med Per Gustafsson i samma båt som vi skrev om för fem år sedan.
Nu när Hamnen ringer Erika har hon bott ombord i ganska precis ett år.
Var det ett svårt beslut att släppa landbacken och flytta ombord?
– Nja, rubriken överdriver. Jag har faktiskt inte sålt riktigt allt utan har kvar mitt boende som ett tillfälligt sommarboende, eller ehhh… vinterboende, eller vad man nu ska säga, säger Erika.
Så du har flyttat ombord på Princess 65:an på heltid?
– Absolut, med det enkla liv och den frihet som det innebär. Man brukar ju säga att en kvinna bor där hon har sina kläder och det är definitivt här ombord.
Frihet med ständig havsutsikt och möjligheten att när som helst kasta loss för en sväng på sjön med hela bohaget med sig?
– Ungefär så ja. Men så är detta också ett liv med få måsten. Man känner inte att man behöver handla och konsumera så mycket utan man lever här och nu och behöver inte uppdatera eller komplettera med mer möbler, inredning och annat.
Erika Lilja har bott ombord på en Princess 65 i ett år och stormtrivs på de flesta plan.
Men finns det inget du saknar från livet iland?
– Jo, ibland kan jag sakna trädgårdslivet, att räfsa löv och att fixa med huset eller så. Men det går snabbt över.
Så vad har hänt med båten sedan du flyttade ombord för ett år sedan – hur har du satt din prägel?
– Jag har bidragit med en hel del hemtrevnad med kuddar, blommor, ljuslykta för att nämna en del. Och så har jag tagit plats i garderoben med mina kläder. Per har helt enkelt fått maka på sig.
Vad hade du för båtbakgrund innan du flyttade ombord?
– Jag har familjeseglat med pappa sedan barnsben i en klassisk Vega från 1968. Sedan var det meningen att jag skulle komma på egen köl i en gammal ruffad snipa som jag fick av min pappa. Men det gick inget vidare.
Inget vidare?
– Nej, den sjönk direkt vid sjösättningen när pappa hade skaffat den. Sedan fick ligga där på botten och bli någorlunda tät tills vi bärgade, rustade den och sålde den. Nu lever den ett ett bättre båtliv på en kanal någonstans i Holland.
En av fördelarna med att bo ombord på en båt som inte är en husbåt är att skärgårdsutflykter är nära till hands.
Men din båtbakgrund var ändå viktig för att du skulle våga ta steget och flytta ombord på en båt på heltid. Eller är det något som du skulle kunna rekommendera vem som helst?
– Nja, jag vet inte om det hänger på min båtbakgrund direkt. Viktigare är att man är mottaglig för det enkla livet då man lever här och nu utan att känna att man behöver handla och konsumera så mycket. Det är ett djupt invant mönster som nog är svårt att bryta för de flesta.
– Så nej, det här är inget som jag rekommenderar alla, avslutar Erika Lilja.
det är vissa saker man sksll tänka på disel kostar pengar . is gör det besvärligt att flytta dig . värme kostar disel .
båten bör inte vara störe än 12*4 meter då hamnnavgifter skenar .
meń vad är skilnaden på en båt och en kåk som flyter förutom man måste vara rörlig och om man lämnar båten så får man gäster
Låter trevligt men det är inte att bo på en båt om man flyttar till lgh på vintern.