Nytt system ska konvertera dieselmotorer till vätgasdrift

vatgasdrift-motor-diselmotor-konvertering
Forskarna med motorn som till 90 procent drivs av vätgas och minskar koldioxidutsläppen med hela 86 procent.

Är vätgas i framtidslösningen på våra klimatproblem? Nu har forskare vid University of New South Wales i Sydney tagit fram ett system som kan omvandla traditionella dieselmotorer till att gå på vätgas.

Inom bilindustrin har man redan kunnat se hur vätgas kan vara en möjlig väg framåt. Redan 2035 kommer försäljningen av nya fordon med förbränningsmotorer att vara förbjudet inom EU, efter ett beslut som togs i somras.

Men då majoriteten av alla fordon, land- som sjöbundna, drivs på en konventionell motor är vätgaskonvertering något som kommit allt mer på tal.

En grupp forskare från University of New South Wales Engine Research Laboratory har nu tagit fram ett splitternytt hybridsystem. Hybridsystemet blandar diesel med vätgas och ska kunna minska koldioxidutsläppen från förbränningsprocessen med nära 86 procent. I testet har blandningen föga förvånande till största del bestått av vätgas, närmre bestämt 90 procent. Men mixen av diesel och vätgas är inte jämn då det skulle generera för stora utsläpp av kväveoxider.

För det är just kväveoxidutsläpp som är den största utmaningen med vätgasdrivna förbränningsmotorer. Enligt forskarna ska den varierande blandningen i och anpassad timing av insprut lösa problemet.

Forskning i tidigt stadie

Men trots att systemet är designat för att kunna eftermonteras lär det ta tid innan en lösning som denna kan appliceras på gamla pentamotorer. Om det sker överhuvudtaget.

När produkten väntas nå marknaden inom de närmsta åren riktar den sig främst mot industriella anvädningsområden såsom gruvor. Men kanske kan det framöver bli en väg framåt för sjöfartens fraktfartyg?

Se även:
SeaBubbles – svenska bärplansbåten satsar på el och vätgas
Volvo Penta – så möter vi framtidens eldrivna båtliv
Nya Gotlandsfärjan gör 35 knop på vätgas!

För ett antal år sedan var världens första tysta, fossilfria och oceangående fartyg – Energy Observer – på besök i Stockholm. Då fick Hamnen.se kliva ombord och ta en titt på framtidens teknologi.

Oavsett när eller om forskarnas projekt realiseras för sjöfart är det sannerligen en spännande utveckling!

Lämna en kommentar