Vi har fått in tips om några riktigt billiga utombordare som ställdes ut på världens största tillbehörsmässa Mets i förra veckan. Bland annat verkar det nya märket ha sparat in på både teknik- och logotyparbete.
Kina har börjat att satsa på båtliv mer och mer senaste åren i och med att regeringen har släppt på sina regler för hur invånare får färdas till sjöss. Det har också kommit en del nya inhemska tillverkare av utombordare som även satsar utanför landets gränser.
Det stora och enda återkommande säljargumentet gentemot de europeiska konkurrenterna är priset. Ofta kostar de hälften och ibland så lite som en tredjedel av priset på mer kända tillverkare.
Det är ju ganska uppenbart varifrån just Johnsun fått sin inspiration när det kommer till logga och färgval. Men det är inte bara den amerikanska producenten som verkar ha drabbats av kopiatörer. Vi har tidigare sett kinesiska märket Yamabisi som är misstänkt lika Yamaha och Zomair som öppet säger att de bygger på samma teknik som Johnsons motorer och fungerar med deras reservdelar.
Under tillbehörsmässan Mets i Amsterdam i förra veckan gjorde Norska Båtmagasinet en intervju med återförsäljarna av ytterligare ett exempel – kinesiska Seanovo som inte hymlar med att de hämtat all teknik från japanska Yamaha.
– Har ni baserat era motorer på någon annan tillverkares motorer, frågar reportern utställaren.
– Ja, Yamaha. Våra motorer är exakt likadana.
– Så det är rena kopior?
– Ja, det är exakt samma motorer.
Läs hela den norska artikeln på Batmagasinet.no och vill ni botanisera bland kinesiska utbordare finns många samlade på Alibaba.com.
Foto: Martin Nilsson.