Ny båtanpassad diesel ska minska utsläppen i skärgården

MarindieselEn ny diesel som sägs vara specialanpassad för båtmotorer och som ska reducera koldioxidutsläppen skeppas nu ut till ett antal sjömackar i Stockholms skärgård. 

– Det finns många spännande produkter och transportlösningar för den marina skärgårdsmiljön och utrullningen av GoEasy Diesel Marine är ett mycket bra första steg. Våra kunder och en stor andel av skärgårdens båtägare har länge frågat efter hur de kan sänka sina koldioxidutsläpp och redan i sommar kommer alltså stora sänkningar att kunna ske ute i skärgården, säger Marcus Robell som är vd för Petrobell. 

Den nya dieseln innehåller ingen biodiesel av typen RME som kan skapa filterigensättningar och tillväxt av mikroorganismer och bakterier – algbildning. Istället består den av 20 procent fossilfritt bränsle av typen HVO. Den går att använda i alla dieselmotorer – nya som gamla – och sägs ge mjukare gång. Man har tillsatt korrosionsskydd för att motverka rost och antioxidanter för att motverka igensatta filter.

Det är bara en i raden av alla fördelar som OKQ8 hävdar att deras nya produkt har. Produkten går under namnet OKQ8 GoEasy Diesel Marine och ska enligt pressreleasen också – håll i er – “hålla båtmotorn och dess bränslesystem rena genom sina vårdande tillsatser, minska bränsleförbrukningen, släppa ut lägre nivåer miljö- och hälsoskadliga avgasemissioner och minska sot- och koksavlagringar i motorns förbränningsrum. Därtill har den förbättrade egenskaper för lagringsstabilitet och ska minska risken för mikrobiell tillväxt”.

Bunkerfartyg marindieselDen nya marindieseln innehåller 20 procent HVO.

Produkten har testats på många båtar och skepp under ett års tid i Sverige tillsammans med Petrobell som levererar bränslet till sjömackarna i Stockholms skärgård. När produkten levereras med bunkerfartyg till sjöstationer så är bunkerfartygets egna drivmedel samma sort. Alltså bör utsläppen sänkas även i det ledet.

– Vi är oerhört glada och stolta att tillsammans med OKQ8 få skapa en bättre skärgårdsmiljö och vi har ytterligare två spännande miljöprojekt inom skärgårdsenergi som vi som jobbar hårt med just för tillfället. Vi hoppas kunna presentera mer om detta inom ett halvår, säger Marcus Robell.

OKQ8 GoEasy Diesel Marine finns att tanka hos följande mackar:
OKQ8 Islinge på Lidingö och på följande sjömackar i Stockholms skärgård:
Vaxholm (Lagerroos Marin AB)  Utö (Ademic AB)
Kymendö (Kymendö Service AB)
Nämdö (AB Guns Livs)
Sandhamn (AB Wilhelm Wrethman)
Fjäderholmarna (Sjöstation Fjäderholmarna AB)
Bockholmen (Bockholmen Marin AB)
Möja Bergs (Möja Konsumtions Förening)
Ingmarsö (Möja Konsumtions Förening)
Norra Stavsudda (Norra Stavsudda Handel)
Grinda (Grinda Wärdshus AB)
Lådna (Lådnamacken AB)
Husarö (SaltochSol Skärgårdsservice AB)
Möja Ström (L&N Skärgårdsservice AB)
Arholma (Arholma Ekonomiska Förening)
Rödlöga (Rödlögaboden Ekonomiska Förening)
Pampas (Mycket & Mera i Stockholm AB)
Nynäshamn (JSP Nynäshamn AB) Dalarö (Dalarö Skärgårdsservice AB)
Dalarö (Marindepån Dalarö AB)
Dyvik (Dyviks Varv)
Täby (Flipper Marin AB)
Grisslehamn (Grisslehamn Marina & Camping AB)

1 svar på ”Ny båtanpassad diesel ska minska utsläppen i skärgården”

  1. Tja vi ,Motorbaad(DAFFY)(PFEIL42) har brugt Shell GTL de sidste 2 aar (2xTamd60c) Volvo røgen er hel vaek.Og i Holland varShell GTL billigere end alm. diesel.

    Svara

Lämna en kommentar