Hamnens test av Nordkapps senaste skapelse – en RIB på åtta meter – bjöd på stor dramatik på öppet hav utanför Strömstad. Här är en rapport från fältet!
Testen av Nordkapp Airborne 7 blev en minnesvärd upplevelse då köregenskaperna på fler än ett sätt förde tankarna till en slalomskida av carving-typ. Nu bjuder Hamnens testlag upp storasyster Nordkapp Airborne 8 till en vild dans på öppet hav utanför Strömstad, nära Koster.
Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Nordkapp Airborne 8 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!
Ryktet säger att det blev lite stökigt?
– Ja, när det blåser 14 meter per sekund på öppet hav så kan det bli det. Speciellt när vi rundade Kosters nordspets och försökte hålla såväl båt som drönare i schack.
Hur gör man det?
– Claes Olivecrona körde båten medan jag flög drönaren från passagerarplatsen utan att ha någon hand över att hålla i mig med. I grund en väldigt dålig idé på många plan. Men man gör vad man kan och för mig gällde det att knipa med knäna om stolen och samtidigt flyga drönaren. Plötsligt förstod jag vad nästa våg skulle kunna ställa till med. Hade jag inte släppt ena handen från drönar-spakarna för att hålla i mig med så hade jag åkt över bord.
Vad säger det om båten?
– Ingenting. Ibland tassar vi på gränsen för vad som är vettigt i jakten på bra bilder med drönaren och det kan ingen båtbyggare lastas för.
Så Airborne 8 håller måttet?
– Ja, vi fick också en klar uppfattning om hur den står sig mot Airborne 7 och vilken av dem som är mest värd att satsa på.
Och det är?
– Det och mycket annat återkommer vi till när testen publiceras.
Förnuftig genomgång och inte alltid så förnuftig körning. Så kan man nog sammanfatta Hamnens test av Nordkapps nya RIB Airborne 8. Men om tillverkaren påtalar att körglädje och svåra förhållanden är något som båten är byggd för, ursäktar vi oss ändå med att det är vår plikt att testa om båten håller vad tillverkaren lovar.
Designern, Espen Thorup brukar säga att en båt gärna får vara snygg men att utseendet aldrig får gå ut över funktionen. Håller han och båten stilen?
– Det kan man lugnt säga med lösningar och finesser som är till synes väldigt simpla men ack så smarta när man väl har fått bekanta sig med dem.
Som?
– Som hamnkapellet som till och med gillas av de största av kapell-hatare. Man fäller upp det genom ryggdynan på två sekunder blankt. Det finns fler exempel.
… på finesser som du väntar med att avslöja till testen?
– Exakt. Men jag noterar också på några plumpar i protokollet.
Och då får vi också veta vad den 300-hästars Mercury som sitter på båten räcker till för toppfart, hur den är att köra, hur den står sig mot konkurrenterna och vad den har för eventuella plumpar i protokollet?
– Precis så. Håll ut!