Targa med utombordare – franska fiskardrömmen

Targa 27.1Att sätta utombordare på en Targa är som att svära i kyrkan. Åtminstone om man frågar finnarna. Och mycket riktigt så är det den franska återförsäljaren som bedrivit otukt. Frågan är varför. Blir den snålare? Billigare? Vi har svaren.

 – Båten är helt galen att köra! Snabbaste Targan någonsin! Jag har toppat 47 knop och marschar enkelt 30-35 knop. Samma grepp i girarna som med inombordare och drev och det känns som att skrovet presterar lite bättre än en vanlig Targa 27.1 tack vare att plattformen för motorn gör båten lite längre. Dessutom går den väldigt tyst och utan vibrationer. En fantastisk båt! 

Den franska återförsäljaren Sébastien Seydoux är lyrisk när han berättar om det nya sättet att bestycka en Targa 27.1.Säkerligen är anledningen till montaget av utombordarna att man vill stå emot konkurrensen från andra billigare hyttbåtar som leveras med utombordare. Bland andra Benetaus Barracuda 7 och Barracuda 9, som dessutom är mycket billigare och lättare men också snäppet under Targan i utförandet.

Det verkar internationellt sett blivit mer populärt med utombordare. Amerikanarna har börjat placera utombordare istället för inombordare på större solskensbåtar med ruff. Bland andra följer Sea Ray det konceptet på sin senaste Venture och Pursuit med sin Coupe-serie. Motiveringen är mer utrymme under däck och tystare gång.

Nordborna är dock inte lika intressarade och imponerade av utombordartänket. Finländarna har alltid talat om Targas styrka och mjuka gång tack vare det kraftiga bygget, höga vikten och låga tyndpunkten, tack vare inombordardieseln. Och varför skulle man montera annat än en stark diesel i en tung båt? Möjligen för att få ner inköpspriset och få ner ljudvolymen.

– Jag tror inte att det finns någon marknad för Targa med utombordare, inte i Sverige i alla fall, säger Linus Liljekvist från Sea4You som säljer Targa i Sverige. Den blir dyrare med dubbelmontage av Suzukis 300 hästare än med en Volvo Penta D6 370 och garanterat törstigare. 

Den franska återförsäljaren hävdar att den drar 25 liter i timmen per motor (300 hk Suzuki) i 25 knop. Enligt norska Båtmagasinet kostar ekipaget ca 41 000 SEK mer med dubbla 300 hk än med Volvo Penta D6 370. Den sistnämnda kostar 1 685 000 kr.

Data Targa 27.1 GT:
Längd: 9,5 m
Bredd: 3,04 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 3,9 ton
Motor: 250–300 hk
Bränsletank: 550 liter
Vattentank: 120 liter
CE-klass: B
Info: www.snip-yachting.com eller www.sea4you.se.

Lämna en kommentar