Ett nytt svenskt utvecklare av elutombordare som dessutom verkar lovande. Det är den korta beskrivningen av Zparq. Daniel Hydén berättar mer på Hamnens Elbåtsmässa.
En fascinerande historia om tillkomsten av en ny svensk elutombordare. Och där ordet “vänt på konceptet” är ofta förekommande. Men vi ska ta det från början för fyra år sedan där eam av innovatörer med bakgrund inom kommersiell produktutveckling, marin arkitektur och marina system slog sina kreativa huvuden ihop.
Se också:
Ny elutombordare från ePropulsion – största modellen hittills
Nu är målet att driver förvandlingen från dagens fossildrivna teknik till högpresterande elektrisk framdrivning. Men kanske framför allt att förändra marin framdrivning som vi känner den. Det ska också visa sig att Zparq satsning inte stannar vid elutombordare utan också inkluderar batterier och foiliongteknik – för att nämna en del.
Sprudlar av idéer
Hamnen tar en titt på elutombordaren som mest av allt liknar ett nätt centerbord och som drog många blickar till sig på Hamnens Elbåtsmässa i höstas. Vi får också ett snack med Zparqs Daniel Hydén som ger en hoppfull inblick i ena nära framtid där räckvidd, batterikapacitet och andra faktorer plötsligt verkar som små, om ens några bekymmer.
Test utlovas!
Än dröjer dock lite innan Zparq gör sig gällande i handeln men när så sker utlovas en tidig test av Hamnen.
Se inslaget!