Ytskärande propellrar släpper hästkrafterna fria!

Ett skrov med effektivt gångläge och minimal våt yta är en bra början. Nästa steg är att minimera släpmotståndet med ytskärande propellrar.

Båtar med ytskärande drev och propellrar är ganska sällsynta. Förklaringen är enkel. Det är en typ av kraftöverföring som är usel på nära nog allt utom körning i höga farter.

Det är bara i det översta skiktet av fartregistret som man har nytta av ett minimalt släpmotstånd och att bara halva propellern arbetar i vattnet.

Montering av ytskärande drev på superbåten Thunder Child.

Som om inte det vore nog så krävs det i regel dubbla inombordare och en tung båt för att ytskärande drev ska komma till sin rätt.

Vid singelmontage blir skovelhjulseffekten för dominerande med allt vad det innebär av proprides, alltså att akterskeppet slits i sidled när resten av båten ligger i luften, och andra obehagliga biverkningar. Som regel krävs det också att båten är byggd för att drivas med ytskärande drev redan från början.

Att försöka krama ur mer fart av sin redan snabba båt genom att ersätta ett traditionellt drev med ett ytskärande drev är med andra ord vanskligt.

Thunder Child in action!

Nog om nackdelar och problem. För när ytskärande drev och propellrar kommer till sin rätt i höga farter så är det en skön uppvisning i effektiv framdrivning. Som till exempel i filmklippen nedan.

Förutom att släpmotståndet är minimalt så öppnar detta också nya möjligheter när det gäller val av diametrar, cupningar och stigningar där begränsningarna med propellrar som jobbar under ytan är många fler.

Fler ytskärande skönheter:
Ytskärande propeller i nytt perspektiv!
Thunder Child – 18 meter monster i 60 knop!

Lämna en kommentar