Med 59 BR tar Yamarin ett avsteg från det gamla och invanda med en design som skiljer sig rejält från de övriga modellerna. Se inslaget från båtmässan i Düsseldorf.
“Det är slående hur lika båtarna är inom modellprogrammet. Sedda på håll så är det svårt att veta om det är en Yamarin 60 DC, 67 DC, 88 DC. Eller som i det här fallet – en Yamarin 63 DC. Det är på sätt och vis modigt att vara så konsekvent i designen.”
Se också:
Test: Yamarin 63 DC – tuff och praktisk på samma gång
Yamarin 63 DC – test av daycruisern som vuxit på alla vis
63 Bow Rider – första intrycket
Så lät det när Hamnen testade Yamarin 63 DC. Knappt har orden klingat ut förrän den finska tillverkaren kommer med en modell som verkligen skiljer sig från de övriga. Om detta sedan är ett undantag eller början ett nytt designspråk för Yamarin i stort är oklart.
Inga flaskhalsar
Däremot vet vid att den nya designen med avsevärt lägre fribord bäddar för en föredömligt luftig invändig layout. Här rör man sig enkelt i hela båten som är befriad från allt vad nivåskillnader och flaskhalsar heter- Så som sig bör på en sol- och badbåt. Speciellt utmärkande är den sömlöst passagen mellan sittbrunnen och badbryggan.
Noggranna flödesberäkningar
Till detta, och det tackar vi för, kommer en rejäl satsning på vindrutan som inte bara är väl tilltagen utan som också sträcker sig långt bakåt och skyddar för stänk och rykvatten från alla håll. Enligt tillverkaren ärr den “optimerad utifrån noggranna flödesberäkningar. Allt för att maximera komforten och skydda också passagerarna som sitter på aktersoffan”.
Enkelt men genialt
På pluskontot noterar vi också rejäla stuvfack och en aktersoffa som först verkar vara i enklaste laget – men som snart visar sig ha uppenbara fördelar.
37 friska knop
Med en Yamaha F115 på akterspegeln utlovas inte bara en toppfart på 37 knop utan också ett stabilt och förutsägbart uppträdande. Hamnen har naturligtvis satt upp Yamarin 59 BR på listan “Båtar att testa asap”.
Se inslaget!