Foiling är hett i båtranschen. Precis som båtar i aluminium. Men det betyder inte att det är nytt. Det är Volga som byggdes i Sovjetunionen 1964 ett bra exempel på.
Rotislav Evgenievich Alexeev var mannen som gav hydrofoilkonstruktionen ett praktiskt användningsområde. Han konstruerade Volga, en lätt aluminiumbåt främst för yrkesanvändning.
När nyheten om Volga läckte ur Sovjetuniunen blev efterfrågan stor och snart insåg tillverkaren att hon skulle bli en bra marknadsförare för det sovjetiska industrikunnandet.
Snart nog kontrakterade man en lång rad återförsäljare och Volga blev känd över hela båtvärlden.
Det exemplar som ställdes ut på båtmässan Allt för sjön 2015 såldes först till Danmark och sedan vidare till USA där den modifierades och fick sitt nuvarande runabout-utseende för att till slut hamna hos sin nuvarande ägare på Lidingö.
Volga |
|
Längd: |
8,55 m |
Bredd: |
1,97 m |
Skrovmaterial: |
aluminium |
Motor: |
Chevrolet Mk IV |
Toppfart: |
40 knop |
Ägare: |
Theo Martins, Lidingö |
Byggår: |
1964 |
Varv/byggare: |
Volga Shipyard, Sovjetunionen |
Konstruktör: |
Rotislav Alexeev |