Test: VBoats Voyager 960 – big bang for the buck

Den är inte bara en stridsvagnsliknande bjässe som gott och väl kan kläs med kanon. Utan också en robust best – till pangpris.

Vi prickar årets kanske enda kalla dag för att testa den största modellen från ryska VBoats som dundrar in på marknaden med råbarkat utseende och relativt lågt pris som främsta vapen.

Den ser prisvärd ut på pappret, men är den något som levererar i praktiken? Dags för test.

Så – överlevnadsoverall på, ner i vinterkängorna och på med pälsmössan!

Nä, här nöjer vi oss med höstklädsel och drar istället igång dubbla värmare som både ser till att frosta av fönstren och skjuta in värme i den ytterst luftiga hytten.

Ju längre tid jag är ombord, desto bättre trivs jag.

Gustav Morin.

Vinterbåt
Att köra båt i vinterväder visar sig (så snart vi är klara med att mjuka upp förtöjningarna) som vanligt inte bjuda på några bekymmer. Jag kan redan nu avslöja att VBoats Voyager 960 funkar alldeles utmärkt på vintern och för den som vill ha lite uppmärksamhet så visar det sig att årstiden passar perfekt. Julbordsgäster på diverse strandnära restauranger har inte så mycket annat att lägga ögonen på och en annan person dyker frågvist fram när vi finmanövrerat färdigt i hamnarna.

En yrkessjöman som pendlar i skärgården, ofta med mycket pryttlar ombord, fattade snabbt tycke när vi bjöd honom ombord.

Yrkesbåt eller familjebåt?
VBoats Voygaer ska visa sig ha en hel del fördelar för just en sådan kund. Jag ställer mig dock mer frågande inför kundgruppen som planerar att ha med familjen ombord. Kommer de att trivas?

Nästa obesvarade fråga som jag finner högst intressant är om ljudninvån i denna enorma plåtburk är hanterbar. Den har ju ganska usla förutsättningar med stora öppna invändiga ytor där man till och med valt bort att skärma av resonansutrymmet i ruffen. Kan alla plastpåsar som varvet tryckt in mellan plåtarna verkligen bota detta potentiella bekymmer?

Hytten känns som en tågvagn på väg mellan Vladivostok och Irkutsk.

Gustav Morin.

Lika intressant blir det såklart att känna om den flacka botten bjuder på hög fart men också stampig färd eller om tyngden är tillräcklig för att släta ut vågorna. Och var landar förbrukningen?

Dessa frågetecken och en hel del andra därtill reder jag ut i videon ovan.

VBoats Voyager 960
Längd: 9,58 m
Bredd: 2,99 m
Vikt (utan motor): 2 700 kg
Max motor: 700 hk
Antal personer: 10 st
Bottenvinkel (akter) : 18 grader
Lastkapacitet: 2 116 kg
Bränsletank: 500 l
Pris: Från 1 669 000 kr inkl 2 x Mercury 300 PRO XS.
Mer info: www.vboats.se