Klassisk skeppsgigg i nyproduktion

På segelfartygens tid tjänade skeppsgiggen som liv- och tenderbåt. Nu har Skärhamns Båtcentrum gett nytt liv åt denna mycket sjödugliga trotjänare.

Den traditionella skeppsgiggen tjänade som en liv- och tenderbåt för fartyg från 1700 fram till 1950-talet. En mycket sjöduglig och smidig båt som både kunde ros, seglas och köras för motor.

Nu har Skärhamns Båtcentrum AB väckt liv i denna sköna båt i samarbete med Tradewind Consulting och med förhoppningen att fler ska falla för konceptet.

Nu i plast
Utmärkande är en relativt låg reling och gott om plats ombord för familj och vänner. Utseendemässigt är Tradewind Jiggen snarlik sin föregångare. Dock med skillnaden att skrovet är i plast  med detaljer som reling, översta bord, akterspegel och bänkar i mahogny, ek och teak.

Motorn är en färskvattenkyld Vetus M2 (12 hk) som ger en trivsam marschfart på sex knop. Båten kan också riggas med traditionellt sprisegel. Masten är lätt avtagbar och längden är anpassad så att den kan förvaras i båten.

Ett komplett exemplar kostar 390 000 kronor.

På förekommen anledning reder vi här ut hur ordet gigg (jigg) bör stavas. Som exempel kan nämnas att  Sjövärnskåren samt tillverkaren av Tradewind Jiggen i denna artikel väljer att stava ordet med “j”. Däremot förespråkas gigg (med g) av såväl Wikipedia som Nationalencyklopedin, varför vi väljer det senare alternativet i fortsättningen. 

Tradewind Jiggen  
Längd: 6,04 m
Bredd: 1,82 m
Djupgående: 0,55 m
Vikt: 1 000 kg
Motor: Vetus M2 (diesel 12 hk)
Masthöjd: 5,28 m
Toppfart: 7 knop
Marschfart: 6 knop
Bränsle: 42 liter
Antal personer: 6
Pris: 390 000 kr
Mer info: www.tradewindjiggen.com

Lämna en kommentar