Test: Nordkapp Airborne 6.3 – full av fiffiga finesser

Det handlar om en rad små men naggande goda finesser som kan verka futtiga var för sig. Men som gör mycket för helhetsintrycket. Se när vi testar Nordkapp Airborne 6.3!

En RIB med gott om stuvutrymmen. Bara en sådan sak – och det är bara början i en rad av lösningar och finesser som gör att Nordkapp Airborne 6.3 skiljer sig från mängden av uppblåsbara rigida flytetyg.

Se också:
Nordkapp Airborne 6.3 – första intrycken från testen

Listan kan sedan byggas på med en bra förarplats, en badbrygga värd namnet samt bekväm åkkomfort. Något som heller inte hör till självklarheterna när det gäller RIB:ar. En fin finess är också  fotsteget i fören som underlättar vid ombord- och ilandstigning och som eliminerar risken för trampolin-effekten – att man studsar av båten lika fort som man klev ombord.

Flera frestande egenheter

Sammantaget är detta egenskaper som vi inte är vana vid när det gäller små RIB:ar. Men som får båten att framstå som föredömligt semester- och familjevänlig. Del av hemligheten ligger i pontonerna som är ovanligt slimmade och som inte stjäl lika mycket plats från annat.

Låter sig inte provoceras

Vad de slimmade pontonerna gör för köregenskaperna är oklart. Klart är däremot att Nordkapp Airborne 6.3 känns helt odramatisk även när vi provocerar med yviga rattrörelser och påfrestningar i sned medsjö. Här finns inga tendenser till kast, wobblingar eller andra obehagligheter. Här delar vi också ut ett extra plus för förarplatsen som inte bara är fräckt utformad utan som också tyder på att man har tänkt till ett varv extra när det gäller ergonomin. Inget dödarannars körglädjen så effektivt som en kryckig körställning.

43,5 knop

Med 150 hästkrafter där bak lyckad vi med lite finlir pressa upp båten i 43,5 knop vilket tyder på ett hyggligt lättdrivet skrov. I en marschfart kring dryga 30 knop är Nordkapp Airborne 6.3 mycket förlåtande för det mesta av det som en båt kan utsättas för på havet.

Se testen!

Lämna en kommentar