Stabila, bäriga och sjövärdiga – det är alla RIB:ar – men lilla tuffa Highfield SP520 har ytterligare några ess i rockärmen. Se testen!
Det finns en gräns för hur vasst ett skrov kan vara. Om man vill att båten ska vara någorlunda stabil vill säga. Såvida det inte är en RIB förstås för då gäller andra regler. Med detta sagt har vi också sammanfattat fördelen med glasfiberskrov och uppblåsbara ponton i kombination.
Se också:
Highfield SP520 – första intrycken från testen
I fallet med Highfield SP520 har man verkligen utnyttjat detta till max. Eller vad sägs om 24-graders V-botten på en blott 5,23 meter lång båt? Det är fakta som väcker förhoppningar om en liten och temperamentsfull friskus som ändå är förlåtande vid en yvig manöver.
Doldis i Sverige
Hur det står till med det i praktiken återkommer vi till. Utmärkande för denna doldis (på våra breddgrader) är också lasersvetsade pontoner i hypalon samt ett specialbehandlat aluminiumskrov med allt vad det gör för stryktåligheten, beständigheten och livslängden.
Targabåge och badbrygga
Okänd i våra farvatten, det må vara, men kanske är det just det ovan sagda som har gjort Highfield till en av världens största producent av RIB:ar? Eller är det månne ett utpräglat sinne för för frestande detaljer där targabåge, handtag i pontonen, fästöglor i durken, och en nätt men ändå praktisk badbrygga bara är några exempel.
24-graders V-botten
Oavsett vad så ska Highfield SP520 visa sig vara en uppfriskande körupplevelse. Och ja, den balanserar föredömligt högt på sitt vassa skrov samtidigt som pontonerna funkerar som en extra trygghet vid en oförsiktig landning mellan vågtopparna.
Pallar hela släkten
Med 80 hästkrafter där bak kommer man ledigt upp i 32 knop även om båten är ganska rejält lastad. Ensam ombord kommer man upp i ytterligare tre knop och vill man så kan båten fås med ända upp till 100 hästkrafter. I 30 knop kommer man undan med en förbrukning på cirka 0,9 liter per sjömil.
Allt sammantaget gissar vi att Highfields snabbt kommer att vinna mark även i våra farvatten.