Världens stekigaste daycruiser? Det kan så vara med tanke på priset. Men nu frågar vi oss – vad fan får man för pengarna?
Norska Goldfish är mer än bara stegade racingskrov, temperament, höga toppfarter och krävande köregenskaper. Något som blir alldeles tydligt redan vid första anblicken av Goldfish 43 Ocean.
Se också:
Goldfish 43 Ocean – första intrycken från testen
Här har vi att göra med en mer cruisingbetonad skapelse – även om den finns krut nog i motorrummet för farter på +45 knop. Mest utmärkande är dock den sparsmakade och minst sagt säregna stilen som tyder på en designer med stort självförtroende och fria händer.
Ärtgröna soffor
Vad sägs till exempel om väl tilltagna sittbrunnen med soffor och solbäddar som går i ärtgrönt? Eller motorrummet som är upplyst i rött?
Listan med annorlunda lösningar och finesser kan sedan byggas på med vindruta i spegelglas, innerbelysning i skiftande färger, gyro för minimal gungning, campingbord i kolfiber och mycket mer.
+45 knop
Med dubbla Yanmar-dieslar (2 x 370 hk) i motorrummet kan man räkna med en toppfart på +45 knop. Förbrukningssifforna som vi registrerade var följande:
2,4 l/nm i 30 knop. 2,5 l/nm i 35 knop. 2,7 l/nm i 40 knop. 3,3 l/nm i 45 knop.
Frågan kvarstår
Där har vi alltså en del av vad man får för pengarna. Frågan är om det finns mer?
Se testen!
Fy fan testa en Rival 415 avo istället