Tre år har gått sedan elsnurran Temo 450 sopade banan med allt motstånd och blev årets båtpryl på världens största båttillbehörsmässa. Här är uppföljaren Temo 1000.
En uppföljare med mer kraft i maskinen än vad föregångaren kunde skryta med. Men också fler finesser. Därtill har den en design som till skillnad från sin systermodell faktiskt ser ut som en snurra (nåja). En design som också lämpar sig för de tre hästkrafter som elmotorn trots allt levererar.
Se också:
Elmotorn Temo 450 utnämnd till årets båttillbehör
Portabel och flexibel
Temo 1000, som nyheten heter, passar mindre segelbåtar (upp till 8 meter) och hängs upp på ett separat fäste på akterspegeln. Något som gör motorn lätt att ta med och att förvara hemma när den inte används. Men också anpassningsbar i höjdled för att passa nära nog vilken akterspegel som helst.
Löstagbart batteri
Ytterligare en finess är den infällbara rorkulten som behövs när motorn sitter på mindre jollar men som är hur vägen om motorn sitter på ensegelbåt. Lätt att hantera är också batteriet som tas loss med några enkla handgrepp när det ska laddas. På så sätt kan man också ha med sig ett extra batteri i reserv för turer som kom att bli längre än vad man kanske hade planerat.
El-utombordaren Temo 1000 kommer med löfte att vara särdeles lätt, smidig och effektiv.
Temo 450 lanserades med buller och bång för tre år sedan och kammade hem priset “Årets båtpryl” på METS, världens största båttillbehörsmässa.
Vikten på hela klabbet stannar på 10 kilo (motorn) plus ytterligare 5 kilko (litiumjonbatteriet på 740 Wh).
“Upp till en timme”
I vanlig ordning är det vanskligt att uttala sig om batteritiden men en fingervisning är ändå att motorn “kan köras på marschfart i upp till en timme”.
Vad sedan begreppet “upp till” innebär i klartext är som alltid, medvetet eller omedvetet, luddigt.
Vad kostar en sådan motter?kunde kanse vara intressant .telefonnumer till mig, 0709528223.benny