Med tuff design, lågt pris och egenskaper från vattenskoter och båt inbakade i samma förpackning ska finska Saxdor utmana marknaden. Och denna minsting är bara början.
Nu kommer den finske designern Sakari Mattila med en tuff utmanare till bland annat sin tidigare succé, Axopar. Med tanke på att Sakari Mattila även ligger bakom Paragon, XO och Aquador, lär nyheten om den senaste finska storsatsningen skapa eko i båtbranschen.
Första modellen att lanseras är Saxdor 200 Sport, en 20-fots båt utrustad med utombordare.
Linjerna och designen är modern och har typiska Sakari Mattila-linjer. Saxdor Yacht själva menar att modellen är en helt ny båtkategori och kallar den för en ”water scooter”. Av den information som Hamnen.se fått fram rör det sig om en kombination av en båt och jetski.
Vi kallar båten för en water scooter.
Sakari Mattila.
Eller för att vara mer tydlig – skrovet liknar en modern båt och ska erbjuda förare och passagerare komfort och trygghet, medan körupplevelsen och den enkla användningen ska påminna om en vattenskoter.
Taket, eller T-Top som det kallas, är tillval.
Något som sticker ut är att passagerarna är placerade i rad bakom föraren, precis som på en vattenskoter eller en rib. Det är ett smart grepp som både ser sportigt ut och ger passagerarna visst skydd bakom föraren och den lilla vindrutan men framförallt inbjuder det till aktiv körning där man är med och parerar framfarten med benen. Risken är att inte alla tilltalas av att sitta gränsle över ett säte.
Mål att pressa ner priset
Utgångspriset är 20 000 euro (exklusive skatt). Då ingår en 100-hästare från Mercury. Som standard kommer Saxdor 200 SPORT med ett trippel-jockey-säte och ett öppet fördäck.
Kunder ska kunna utrusta och modifiera båten enligt egna önskemål. Bland tillvalen finns T-top, dubbla 7- eller 9-tums-multifunktions-displayer, ett uppdaterat stereosystem med högtalare monterade vid T-toppen. Det går även att välja till ett kapell för den som vill övernatta i båten. Den som önskar fler sittplatser kan få jockey-säten placerade sida vid sida i kombination med aktre sittbänk.
Vi ska erbjuda nästa generations prisvärda båtar.
Sakari Mattila.
Tanken är att det ska finnas en modell som passar oavsett om det är för fiske, vattensport, familjetransporter eller för sol- och bad.
– Vårt koncept är att erbjuda nästa generations prisvärda båtar. Det handlar om premiumbåtar i modern stil utrustade med en senaste teknologin, menar Sakari Mattila.
Saxdor Yachts undersöker även möjligheten att utrusta båten med vattenjet. Utöver målsättningen att bli en storsäljare till ”vanligt folk”, kalla det 2020-talets folkbåt om du vill, ser man också den växande superyacht tender-marknaden som ett viktigt parallellspår och man menar att Saxdor 200 SPORT med sin lätta konstruktion, kompakta dimensioner och banbrytande design i kombination med hög kvalitet har goda förutsättningar att lyckas.
Vattenjet i framtiden
Med det lägsta motoralternativet på 100 hk beräknas Scooter göra 35 knop och med 175 hk, som också är maxstyrkan, ligger toppfarten på 45 knop. Mätningar gjorda med Mercurys V6-motorer sägs ha visat ett rekordlitet propellersläpp i segmentet, vilket i sin tur säger något om skrovets effektivitet.
Men det är inte hastigheten som står i fokus. Istället handlar det om att göra båtlivet tillgängligt för nya målgrupper. Det ska alltså göras genom ett förhållandevis lågt ingångspris, en utlovad låg underhållningskostnad och smidiga möjligheter att traila båten (vikten ligger på runt 700 kilo).
Dubbla steg
Självklart spelar även Scooters köregenskaper en stor roll. Saxdor Yachts menar själva att det dubbelstegade och vassa skrovet bjuder på snabba accelerationer samtidigt som båten är lätthanterlig, rolig att köra och har en mjuk behaglig gång. Världspremiären sker under Cannes Yachting Festival i september, men finns att beställa redan nu.
Men Saxdor 200 Sport är bara början. Saxdor Yachts ambition är att inom de två närmaste åren växa starkt och att erbjuda båtar upp till 50 fot.