Att påstå att han är en inbiten båtmänniska vore att fara med osanning. I ärlighetens namn spelar det inte så stor roll vad han kör. Bara det går fort.
Som liten körde han en eka med en fyrahästare på akterspegeln och redan då strävade han efter bästa gångläget. På 80- och 90-talen var det dragracing för hela slanten och 1998 slog han det svenska rekordet i flygande kilometern och noterade 319,20 kilometer i timmen. Ett rekord som står sig än idag.
– Det som driver mig, säger Björn Carapi, är att mecka och optimera ett ekipage så mycket det går och nu är det alltså att få min Donzi 22 Classic att gå så bra (läs fort) som möjligt.
Ett hemligt antal hästkrafter
Under motorhuven sitter det en galet trimmad Chevrolet Big Block på 8,86 liter som levererar ett hemligt antal hästkrafter eftersom Björn inte vill att konkurrerande rekordjägare, främst i USA, ska få reda på hur mycket krut man kan få ut ur en gammal Cheva.
– Men så mycket kan jag säga att originalmotorn i en Donzi 22 Classic ger 425 hästar. Om man dubblar det så räcker det ändå inte till.
Så vad är nästa steg?
– För tillfället är jag ganska nöjd. Målet var att slå det gamla Donzi-rekordet på 89,9 knop och att jag lyckades göra det med råge är bara en bonus.
– Vi får väl se om jag försöker slå 100-knopsgränsen framöver, avslutar Björn.