Som om inte de gamla Ockelbo-båtarna i plast var stabila, robusta och stryktåliga nog så kommer det nu en ny version. En riktig stridsvagn med såväl balkar och stringers som skrov i aluminium. Här är de första bilderna.
Det har nu gått två år sedan Ockelbo Boats skakade liv i legendaren B16 och började bygga den i aluminium. Den fick lite trubbigare för än originalet och ett något kantigare utseende. Men i övrigt var den snarlik sin föregångare så som vi minns den.
Den påstods tåla allt och lite till vilket Hamnen.se inte var sen att testa på värsta tänkbara sätt. Att helt sonika köra upp den på en klipphäll i hårdaste granit i full fart. Se den minst sagt spektakulära videon här.
Nu kommer uppföljaren, Ockelbo B18 AL, också det en båt som är byggd för att tåla allt och lite till. En båt för den som vill ta ett jämfotaskutt över allt vad båtvård och underhåll heter. Och som vill ha en grovarbetare som bara ger utan att kräva någonting tillbaks. Man vägrar med andra ord att falla för frestelsen att skapa en putsad aluminiumbåt med lackade ytor och andra snofsigheter.
I skrivande stund håller man på att lägga en sista hand på det första exemplaret och Ockelbo B18 AL rekommenderas med motorer i spannet mellan 60 och 90 hk.
Några exakta uppgifter om prestanda finns sålunda inte men med 75 hästkrafter på akterspegeln räknar man med en toppfart på runt 34 knop.
Se videon när vi testar Ockelbo B18 AL.
Ockelbo B18 AL |
|
Längd: |
5,40 m |
Bredd: |
2,16 m |
Djupgående: |
0,55 m |
Vikt utan motor: |
450 kg |
Rek. motorstyrka: |
60–90 hk |
Toppfart (med 75 hk): |
34 knop |
Pris med Evinrude 60 hk: |
204 900 kr |
Mer info: |
www.ockelboboats.se |