Nytt sanslöst fartrekord i elbåt – spräcker 100-knopsgränsen

sean-torrente-visionmarinetechnologies-elbat-fartrekord
I helgen slog Vision Marine Technologies och Shaun Torrente Racing inte ett utan två världsrekord inom loppet av tre timmar!

Över 100 knop, någorlunda tyst och helt eldrivet! Det åstadkom Vision Marine Technologies ihop med Shaun Torrente Racing på Ozarksjön i helgen. Se klippet från det sanslösa rekordet! 

Det har bara gått knappt ett år har gått sedan de gjorde det sist. Men Vision Marine Technologies ihop med racingföraren Shaun Torrente Racing och svenska Mannerfelt design team var fast beslutsamma att slå sitt eget rekord på ett av världens mest kända muskelbåtsevent.

Under helgen i så kallade ”Shootout” på Ozarksjön i Missouri var det återigen dags för ett nytt fartrekord för en eldriven båt. Under fjolårets upplaga av Lake of the Ozarks Shootout lyckades man komma upp i hela 94 knop. En bedrift bara det. Men nog måste det ha känts någorlunda retfullt att inte nå upp över den tresiffriga gränsen.

Det lär i vart fall ha varit det tydliga målet inför årets fartarrangemang på den mytomspunna sjön i Missouri.

Två rekord på tre timmar

Sagt och gjort. Efter en första urladdning lyckades VS2 Katamaranen komma upp i 96,5 knop – ett nytt världsrekord men ändå inte riktigt uppe i de ack så åtråvärda 100 knopen. Men man kände vittring av att framgång och knappa tre timmar senare gled båten fram ännu en gång för att göra ett sista försök att nå målet.

Allt stämde och på mätinstrumenten inhyrda från USA:s powerboat-organisation stod det klart och tydligt att Shaun Torrente i sitt värstingbygge från Vision Marine Technologies kommit upp i 116 miles per hour. En hastighet motsvarande 100,8 knop!

Om det inte vore för helikoptern hade det sannolikt varit osedvanligt tyst när rekordet slogs.

Vad som väntar härnäst för fartdårarna Vision Marine och Shaun Torrente racing återstår att se, men att fler rekord står på agendan kan vi nog räkna blint med!

1 svar på ”Nytt sanslöst fartrekord i elbåt – spräcker 100-knopsgränsen”

  1. Har man inte lyckats göra en snabbare elbåt alltså? Löjligt. Nästan så att jag måste ta tag i och lösa det. Driften måste så klart sitta innan vatten.

    Svara

Lämna en kommentar