Från och med nästa år inför Norge körkort och 18-årsgräns för båtar som gör 50 knop eller mer. Frågan är om Sverige avser att gå samma väg och om det är rätt prioriterat? Tyck till!
I Sverige har frågan om ett införande av båtkörkort till sjöss varit på tapeten i perioder i närmare hundra år. I Norge kommer man nu till skott. Från och med nästa år är körkort ett krav om man ska framföra båtar som är goda för 50 knop eller mer.
Se också:
Krönika om svårigheten att stifta lagar till sjöss
Obligatoriskt förarbevis för vattenskoter till sommaren
På tiden, tycker en del, som efter en snabb överslagsräkning kommer fram till att 50 knop motsvarar över 90 km/h på land. Stolligt, tycker andra, som tycker att färd på land och färd på havet inte kan jämföras på samma dag och att en lag om körkort till sjöss är fel prioriterat om avsikten är att effektivt öka säkerheten till sjöss.
Argument för och emot
Den förstnämnda gruppen må finna stöd för sina argument i att en allt större del av fritidsbåtsflottan gör 50 knop eller mer. Den senare framhåller att båtar och båtliv faktiskt fortfarande hör till ens av de säkraste fritidssysselsättningar som finns.
Vad säger du? Tyck till!
Varför ska vi INTE ha körkort på snabbgående motorbåtar? Faktum är inskränkningen på friluftslivet och båtlivet som vi känner till det är minimal. Har man råd att köpa/underhålla och driva en båt som gör 50 knop är den ekonomiska kostnaden försumbar. Samtidigt höjer vi kunskapsnivån i samhället för hur man bör bete sig till sjöss.
Dock anser jag själv att 50 knop är kanske… lite väl högt? Men samtidigt är det inte som att folk dör som flugor ute på havet, och jag anser att det är rimligt att staten inte kräver mer än vad som är rimligt utifrån nyttan.
Det är väl inte farten i sig som är faran, utan den vårdslöshet som vissa förare visar, vid passering, omkörning såväl som möten med allt för små marginaler !
Samma problematik som även finns på våra vägar.