Nimbus, så som vi känner märket, har i alla tider stått för det genuint nordiska och utvecklat båtar för vårt krävande nordiska klimat.
Eller vad sägs till exempel om 22 Nova som inte liknade något annat när den lanserades i mitten på 90–talet?
I stället för att som brukligt, satsa på att göra båten maximalt rymlig invändigt, hade man här placerat en styrplats och en ruff mitt i båten med fria passage runt om.
Nätt nordisk ruff
Ruffen på Novan var inte mycket att skryta med men man slapp knäppa kapell och balansera på smala skarndäck.
Den första walkaround-båten på vår sida Atlanten var alltså född. Men det skulle dröja innan försäljningen tog fart.
Det gick så långt att man efter några års intensiv marknadsföring var nära att lägga ner konceptet innan det vände.
… och innan den ena konkurrenten efter den andra såg det briljanta i walkaround-konceptet för att så som på en given signal inspireras, för att inte säga kopiera, det i sina egna båtar.
Nya tag!
Med den nya 11-serien lyfter Nimbus blicken från den nordiska marknaden och skickar en passning till den utomnordiska marknaden.
För mer än något annat är Nimbus 11 en bjässe och ett krutpaket långt utöver vad man tidigare har producerat.
Vad sägs om att 11-serien kan fås med utombordare 3×300, 2×300, 1×350 eller 1×400 hk?
Eller varför inte inombordare på 2×430 hk (bensin) eller 2×300 hk eller 2×400 hk (diesel)?
Nimbus 11 kommer att erbjudas i tre olika versioner.
Först ut, med premiärvisning redan på båtmässan i Düsseldorf den 19 januari, är Nimbus T11 med T-Top.
Om allt sedan löper på som planerat så kommer sedan Nimbus C11 (med en skyddande hytt) till hösten 2019 och W11 (Daycruiser-stuk) till våren 2020.
Till sist, ska sägas, att tilläggsnamnet 11 är förvirrande eftersom totallängden 12,40 m.
Se också:
Nimbus 11 – tre tuffingar!
Nimbus lanserar muskelbåt på 11 meter!