En varning till alla som tänker spana in elbåtarna på Marstrand Motorboat Show. Utvecklingen går snabbt och risken finns att du fastnar för konceptet. Se inslaget!
Det finns fortfarande en inbyggd skepsis mot elbåtar. Med viss rätt, ska sägas, då såväl elbåtarnas räckvidd så väl som laddningsmöjligheterna i skärgårdarna i de flesta fall är klart begränsade.
Likväl, såsom på en given signal, började den ena efter den andra båttillverkaren få upp ögonen för möjligheterna. Inte minst på grund av att bränslepriserna på sjömackarna ständigt når nya rekordnivåer.
Hela vägen
Under några års tid har vi sett den ena elbåten lanseras efter den andra. Dock med den gemensamma nämnaren att nära nog alla bygger på något redan befintligt. Nu börjar det dock komma elbåtar som är ärligt designade för sitt ändamål – från ax till limpa.
Resan är målet
Det handlar om att helt enkelt om att vänja sig vid ett långsammare båtliv och att göra resan till målet. Något som alla tillverkare av båtar har vetat om i decennier. Men som alltså först nu börjar praktiseras på bred front.
Allt fler elbåtar
Till Marstrand Motorboat Show kommer bland andra Strana 23 (se test här). En särdeles lång, smal, välsvarvad och framförallt lättdriven båt som helt och hållet är ämnad för eldrift.
Strana 23 får sällskap av iSloep, X Shore och Greenline för att nämna några starka kort.
Se inslaget!