En högteknologiskt trädröm med bärplan och påstådd rekordpotential. Spirit 35 EF är den eldrivna, foilandede träbåten från lyxvarvet Spirit Yachts och Bar Technologies med en påstådd räckvidd på 100 sjömil.
Det är inte första gången som vi på Hamnen skriver om Spirit Yachts bärplansbåt Spirit 35 EF. Snudd på unik då den är helt byggd i trä med samma klassiska linjer som det brittiska varvet gjort centralt i sitt varumärke.
Men bakom all fernissa och högglänsande träpaneler som ger sken av att båten skulle komma från mitten av det förra århundradet döljer sig högteknologiska lösningar.
I samarbete med BAR Technologies och deras simulator har varvet tagit fram bärplansteknik som parat med en elektrisk drivlina ska kunna ge båten en räckvidd på 100 sjömil. Detta skulle göra Spirit 35 Foiler till den elbåt med särklass bäst räckvidd.
Väl uppe ur vattnet har den foilande träbåten en marschfart på 22 knop och en topphastighet på cirka 30.
– Vi är stolta över att få ingå i ett partnerskap med Spirit Yachts och få ut denna vackra båt på marknaden. Den visar prov på våra förmågor och den innovation vi tillför till båtlivet. Vi att framtiden inom båtsektorn kommer definieras av hållbarhet och effektivitet, säger John Cooper, vd på BAR Technologies.
Båten kommer att byggas i en begränsad upplaga och prislappen är ännu inte bestämd. Foto: BARTechnologies/Spirit
En udda fågel
I samarbetet har man lagt vikt vid nya okonventionella skrovformer för att öka effektivitet. Detta i kontrast till till exempel Svenska Candela som har en något mer konventionell skrovform bortsett från sina bärplan.
Men till skillnad från sina konkurrenter kommer inte Spirit 35 EF vara tillgänglig för alla. Även om prislappen inte tillkännagivits än lär det vara en rejäl sådan men annonseringen kommer med ytterligare en brasklapp. Båten kommer endast att tillverkas i en begränsad upplaga.
Se också:
Spirit 35 Foiler – eldriven klassisk träbåtsracer på bärplan
Spirit 35 – världens första foilande elbåt i trä
Hittills är det dock okänt vad som döljer sig i motorrummet. Varken Spirit Yachts eller Bar Technologies har uttalat sig om drivlina, batteripaket eller annat väsentligt för den faktiska driften.
Se sjötestet nedan!