Erik Stark klar för F1

Han har vunnit VM i Formel 2 fyra gånger och har sin femte världsmästartitel inom räckhåll. Bara en deltävling återstår och det räcker att han kommer bland de åtta främsta för att det ska vara klart. Därefter börjar ett nytt liv i den tyngsta klassen Formel 1.
Hamnen.se tar pulsen på det svenska racingesset Erik Stark.

Finansieringen för Erik Starks Team Nautica är säkrad. Som teamkamrat får han den norska racingstjärnan Marit Strømøy som också är professionell sångerska med meriter i den norska melodifestivalen och skivaktuell med låten The Prayer.

Erik kör sin sista deltävling i F2 helgen den 14-15 december och har bra slagläge att knipa sin femte VM-titel. Sedan är det full fokus på motorbåtsvärldens allra mest prestigefyllda tävlingsklass – Formel 1.

Säsongen drar igång i Quatar i början på mars.


Du har varit och nosat på F1-klassen tidigare. Vad är det som skiljer F1 från F2?
– Det är mycket. Ett stort kliv. Det är i stort sett fri trimning och förutom själva skrovet och motorblocket så byts alla delar ut hela tiden. Det måste man för att kunna konkurrera, så det gäller att ha bra sponsorer och ett starkt team.

Vad har du för målsättning med din första F1-säsong?
– Jag vill ta mig i mål i alla race och kan jag hålla mig bland topp 6 av de 15–17 som deltar i varje race, så är jag nöjd. Första året är ett utbildningsår.

Vilka är dina styrkor som båtracingförare?
– Jag är bra på att hålla kylan och fatta rätt beslut i pressade situationer.

Vad behöver du bli bättre på?
– Just nu jobbar jag på att förbättra min fysik. Påfrestningarna är enorma i Formel 1, så jag kör mycket kondition och styrketränar, främst mage, axlar och armar.

Du har rykte om dig att vara väldigt orädd, på gränsen till galen och att aldrig ge dig när det blir trångt på banan. Är det en fasad eller är du helt orädd på riktigt?
– Jag är orädd på riktigt och det är ett bra rykte att ha med sig.

Är du båtmänniska i grunden eller kunde du lika gärna ha tävlat med bil eller hoj?
– Jag har varit på sjön mycket i olika slags båtar men jag är ingen utpräglad båtmänniska. Jag gillar racing och det blev båt för att pappan till en kompis på landet hade kört Roslagsloppet och vi blev tända. På så sätt kom jag in i båtracing–svängen. Från början var drömmen att bli motocrossförare men det här med båt verkar ju funka bra.

Hur vet man var gränsen går för hur det är möjligt att framföra en båt som accelererar 0–100 km/h på 1,7 sekunder och som toppar 240 km/h?
– Man måste ha slagit runt och kraschat många gånger, alltså gått över gränsen. Sen har man en känsla för var gränsen går. Det är det som skiljer bra racingförare från mindre bra. Jag har kraschat fler gånger i Formel 2 än vad någon kan hålla reda på.

När får Sverige sin första världsmästare i Formel 1?
– Jag blir världsmästare i Formel 1 senast 2015.

Erik Stark storsatsar nu på Formel 1. Här tillsammans med sin blivande teamkamrat Marit Strømøy.

Erik Stark kraschade dramatiskt under Grand Prix på Riddarfjärden i Stockholm 2012. Ändå lyckades han vinna. Se kraschen ovan.

Tekniska fakta Formel 1:
Längd: 5,00 m
Bredd: 2,10 m
Skrovvikt: 180 kg
Vikt med motor: 390 kg
Motor: Hypervässad Mercury 2,5 l (ca 300 hk)
Bränsle: 110 l
Acceleration: 0–100 på 1,7 sek
Toppfart: 130 knop (240 km/h)
Maxvarv: 9 500 v/min
Bränsleförbrukning: 2 liter på 60 sek vid maxvarv
Pris: Från 1 200 000 kr
Mer info: www.getelracing.se.

Lämna en kommentar