För flera månader sedan snappade vi på Hamnen.se upp några rykten om att en ny stor Delta var på gång. Och mycket riktigt – varvet svarade i ett par korta kommenterar att det eventuellt kommer att komma en öppen och avskalad version av Delta 54.
Och så plötsligt ligger den i Stockholm. Utan förvarning. Vid bryggan. I verkligheten. Helt utan ängsligt uppsnack och utan att vi fått se några spänningsskapande renderingar innan.
Här snackas det inte. Här är det på riktigt direkt.
Se också:
Läs första testen av Delta 60 Open!
Video när 8-åring kör Delta 54 för 14 miljoner i centrala Stockholm
Hamnen.se testar Delta54 IP5
Första reportaget om Deltas flaggskepp på 88 fot!
Ligger i framkant
Delta 60 Open känns som en helt ny modell. Inte alls så lik Delta 54 som vi trott. Visst är skrovet detsamma men däck och överbyggnad är helt nytt. Aktern har vinklats och friborden sänkts ett par centimeter. Helheten ger lägre och mer utdragna linjer vilket ger en slankare och smidigare känsla än pampiga föregångaren.
Byggnadstekniskt så har man fokuserad på att hålla båten lätt och precis som på 54:an så är skrov och många detaljer tillverkade i kolfiber. Allt för att få effektiva egenskaper med låg förbrukning och lång räckvidd.
– Vikt är en avgörande parameter för prestanda och förbrukning och att hålla så låg vikt som möjligt är ett stort fokus för oss. Förbrukningen är också lägre än hos konkurrenterna och vi klarar lätt till exempel enkelt attköra Monaco till Ibiza, säger Kalle Wessel som är försäljningschef för Delta Powerboats.
All elektronik är snyggt dragen och lättåtkomlig samt överskådlig via stora displayer – något som inte minst uppskattas av alla yrkeskaptener som lever under pressen att allt alltid ska vara på topp.
– Vi är ett mycket yngre varv än till exempel Riva och Pershing. Men jag vågar påstå att vi har en mer modern plattform, säger Kalle Wessel.
För soliga dagar
Delta 60 Open är verkligen 54:ans motsats när det gäller funktion. Även om den fantastiskt snitsiga inredningen i fören bjuder på tre hytter, sex bäddar och två badrum så är det fokus på att en hel hord passagerare ska kunna suga i sig så mycket sol som möjligt, snarare än att alltid sitta i skydd.
Sittbrunnen är enorm och antalet sittplatser så många att en enkel servitör skulle kräva påökt eller assistans.
Första exemplaret är försett med dubbel uppsättning av Volvo Pentas senaste version av IPS 800 och har nu genomgått första eldprovet – att köras 200 sjömil över havet från varvet i Estland till Galärbryggan mitt i Stockholm där den nu ligger till allmän beskådan.
Delta 60 Open | |
Längd (LOA): | 18,20 m |
Längd (vattenlinje): | 16,35 m |
Bredd: | 4,60 m |
Vikt (uppskattad): | 13 000 kg |
Bränsletank: | 2 900 l |
Färskvattentank: | 800 l |
Gråvattentank: | 270 l |
Svartvattentank: | 270 l |
Antal kojplatser: | 6 (två dubbelsängar och två enkla) |
Motor: | 2 x Volvo Penta IPS 800. |
Bränsleförbrukning: | 5 l/nm i 30 knop |
Pris: | Offert. |
Mer info: | www.deltapowerboats.se |