Test: Buster Magnum M5 – utan dramatik i 57 knop

 

På 80-talet flög det popnitar kors och tvärs när man provocerade en Buster. Mycket har ändrats. Nya modellen Magnum M5 är en fartbåt av rang med en prislapp på nära en miljon.

En blick räcker för att förstå att finska Buster har höjt ribban. Nu har de gått till motattack mot alla anda tillverkare av aluminiumbåtar. De börjar bli många. En hyfsat säker källa talar om att 57 procent av alla Finlands nyregistrerade båtar är hoplappade av plåt.

Så därför har nestorn, föregångaren och den som så många har sneglat på – Buster – samlat krafterna till en motattack på denna konjunkturmässigt svårmodiga marknad. Medvetna om att Silver, Anytec, Viggo och andra plåtbåtstillverkare flåsar dem i nacken.

Snålkörning
Det som Buster presenterar här – nyheten Magnum M5 – kan man köra i 57 knop utan att det känns det minsta ängsligt. Men vill man (svårt att tro det) så kan man köra den i 30 trygga knop och komma undan med en förbrukning på en bra bit under litern per distans.

Snyggt jobbat Buster! Både på ut- och insidan. Men priset? Det är snubblande nära en miljon. Och detta innan köparen (och framför allt säljaren) har fått med det som hör till det “moderna båtlivets” nödtorft.

Buster Magnum M5
Längd: 7,14 m
Bredd: 2,42 m
Vikt utan motor: 1 080 kg
Rek. motorstyrka: 250-350 hk
V-bottenvinkel: 20,5 grader
Tankvolym: 250 liter
Antal personer: 8
Toppfart: 57 knop
Mer info: www.buster.fi

Lämna en kommentar