Test: Bella 640 DC – körglädje för en billig peng!

Daycruisern är havets motsvarighet till landbackens sportbil och därmed bedrövligt dyr och opraktisk. Eller? Hamnen testar och reder ut hur priset på Bellas nyhet kan vara så lågt.

Daycruisers, så som vi känner dem, är sportiga fartmaskiner som trivs bäst en bra bit över 40-knopsstrecket. Vidare är de hopplöst opraktiska och dåliga gällande allt annat än att leverera mycket körglädje. Basta!

Detta var en tidigare sanning men konceptet har breddats ordentligt och nu finns en hel del fall där daycruisers visat att de kan annat än att bara erbjuda rufs i håret. Men i många fall är de fortfarande ett dyrt verktyg för statusjägare som vill visa upp ett glassigt och soligt båtliv.

Men här vänder Bella lite på steken.

Jag förväntade mig inte att 115 hk skulle levera nerv!

Gustav Morin, reporter.

Bella Boats har länge kämpat för att trissa upp varumärkets status och attityd och siktat på att slåss i premiumsegmentet – dock ofta med lågt pris som främsta vapen.

En prisvärd daycruiser

Med nya 640 DC ska de leverera klassens billigaste men också mest prisvärda modell. Trots måttliga 115 hk ska den ge körglädje men framförallt erbjuda en stor portion förnuft i form av en stor sittbrunn, många smarta lösningar och rimliga ägandekostnader. Alltså, på det hela taget en väldigt praktisk produkt.

Mercury Command Trust

Tack vare ett annorlunda växelhus från Mercury så ska den på pappret klena motorn klara att knuffa hela sju personer upp i planing. Med två personer ombord ska toppfarten landa på 36 knop. Gott så. Men det stora säljargumentet är alltså priset som ligger hela 200 000 kronor under sin närmaste kollega Flipper 650 DC.

I den här testen reder vi ut varför!

Bella 640 DC
Längd: 6,58 m
Bredd: 2,34 m
Vikt: 950 kg (utan motor)
Motor: 115-150 hk
Djup: 0,7 m
Toppfart: 36-42 knop
Antal personer: 7 st
Bränsletank: 135 l
Pris: Från 399 000 kr (med Mercury 115 hk).
Mer info: www.flippermarin.se