Mercurys satsning på eldrivna utombordare fortsätter och senast ut är Avator 75e och 110e som kommer med löfte om högt vridmoment och snål elförbrukning.
Informationen är knapphändig än så länge så som brukligt är när de stora aktörerna i marinbranschen har något nytt på gång. Några små teasers bara – för att bygga upp spänningen inför den stora premiären. En premiär som i detta fall firas på båtmässan i Düsseldorf den 20–28 januari.
Se också:
Avator 7.5e – premiär för Mercurys första elmotor
Så mycket har vi dock snappat att det rör sig om två uppföljare till Mercury Avator 7.5e . En elsnurra som nu har ett år på nacken och som sedan banade väg för 20e och 35e. Allt sammantaget har man nu fem alternativa motorstyrkor i modellprogrammet.
Gemensamt för samtliga, inklusive de båda nyheterna är att de kommer med löfte om särdeles kraftiga vridmoment i kombination och snål förbrukning. 75e levererar 7,5 kW (7 500 W) framdrivningseffekt vid propellern. 110e är god för 11 kW (11 000 W) framdrivningseffekt.
App och smidiga batterier
Till detta kommer finesser som effektiva och lätthanterliga litiumjonbatterier, smarta laddare med bevakning av spänning och ström för att leverera en säker, effektiv laddning på ett vanligt hushållsuttag. Till det kommer möjligheten att uppgradera till en snabbare laddare “med en laddningstid som motsvarar just de ena specifika behoven”.
Via en app i mobiltelefonen får man (såväl som i displayen på själva motorn) en bra överblick över laddning såväl som räckvidd. Batteriet snabbkopplas under motorkåpan utan kablar. Därtill kan motorn fås med ett extra batteri för mer utsträckta färder.
Kommer till sommaren
Hamnen återkommer med mer fakta intryck gällande Avator 75e och 110e efter en närmare titt på båtmässan i Düsseldorf. De nya motorerna beräknas vara tillgängliga för allmänheten från och med mitten av 2024.