Förhoppningen är förstås att kunden ska kunna identifiera sig med någon av dem. Är du en BR (Bow Rider), CC (Center Console) eller kanske rentav en C (Cruiser)?
Oavsett vilket så utlovas angenäma sjöegenskaper på ett skrov som balanserar högt på en 21 grader vass V–botten.
Om man frågar Henrik Askvik, VD på Askeladden Boats AS, så rekommenderar han en 150-hästare på akterspegeln som ger en toppfart på drygt nära 40 knop.
Den som önskar mer krut för vattensport eller av andra tunga skäl kan låta hänga på upp till 200 hk.
I övrigt har Askeladden provat ett nytt grepp med rutramar i glasfiber istället för aluminium “vilket ger större frihet när det gäller design”, enligt Henrik Askvik.
På det hela taget är man nöjd med hur väl vindrutan skyddar från fartvind och rykvatten på C- och BR-varianterna. Inte minst vid körning i sned motsjö som annars brukar kunna vara en blöt och blåsig upplevelse i båtar som inte når över minst två vågtoppar.
Askeladden C61 BR/CC/Cruiser | |
Längd: | 6,10 m |
Bredd: | 2,25 m |
Djupgående: | 0,80 m |
Vikt (utan motor): | 980 kg |
Motorstyrka: | 115–200 hk |
Toppfart (med 200 hk): | +40 knop |
Bränsle: | 140 liter |
Antal personer: | 7 |
Pris (med Suzuki 150 hk): | 432 000 kr/414 900 kr/485 900 kr |
Mer info: | www.marindepan.se |