Det svenska America’s Cup-projektet Artemis lade helt sonika om kursen och började satsa på bärplanande elmotordrvna båtar för kommersiellt bruk. Här är resultatet.
Vad göra med sitt minst sagt högteknologiskt projekt när krutröken efter America´s Cup har lagt sig?
Se också:
Team New Zealands satsning på foilande motorbåtar
Artemis satsar på foilande passagerarfartyg
För Artemis var det självklart. Nu har det gått ett år sedan man sjösatte sin satsning på foilande elbåtar för yrkesbruk och i dagarna var det dags för dop och provkörning av “Pioneer of Belfast”, som den första båten heter.
Ny laddningsteknik
I grunden bygger den på samma bärplansteknik som har fått America’s Cup-katamaranerna att flyga fram i svindlande farter. Denna 11,5 meter långa och lågt flygande skapelse drivs av det man kallar för det nya “Artemis eFoiler-systemet” och som ska vara särdeles effektivt. Till detta kommer en ny typ höghastighetsladdningsteknik som utvecklats parallellt.
Enligt uppgift ska de första testkörningharna ha avlöpt till stor belåtenhet. Speciellt som båten i skarpt läge verkar matcha de otaliga simuleringar man redan har utfört.
Fem intensiva år
– Under de senaste fem åren har vi samlat experter från världarna av motorsport, flyg och högpresterande yachtracing samt lokala talanger för att uppnå detta, säger Iain Percy, dubbel olympisk guldmedaljör i segling och VD för Artemis Technologies.
Bara början
David Tyler, kommersiell chef för Artemis Technologies, fyller i:
– Vi befinner oss nu i en avgörande tidpunkt Artemis Technologies såväl som för framtidens sjötransporter i stort. Pioneer of Belfast är bara början och sedan har vi fler snabba nollutsläppsfartyg under utveckling som kommer att revolutionera såväl den kommersiella arbetsbåten som passagerarfärjor de kommande decennierna.