Anytec blåser liv i machomodellen – 860 SPD gör comeback

Båten Hamnen beskrivit som en riktig machobåt får nu en mindre renässans. Rendering: Anytec.

Dubbla aktersnurror, ett något uppdaterat designspråk och en toppfart på 60 knop. Mycket är sig likt när Anytec släpper en ny version av modellen 860 SPD. 

”Vill man vara macho i skärgården, kunna köra fort i alla väder och räta ut bucklor istället för att vaxa – då har vi hittat bästa båten”. Så skrev vi på Hamnen efter att ha testat Anytec 860 SPD till det yttersta 2011.

Nu släpper det svenska varvet en ny version av modellen som skapade rubriker med dubbla aktersnurror och isbrytande egenskaper. Såhär beskriver Örnsköldsviksbolaget Anytec själva den uppdaterade modellen:

”En ny förarmiljö, raffinerade detaljer, Shark-stolar och 800 hästkrafter på akterspegeln är några av anledningarna till att nya Anytec 860 SPD ger dig en utmaning och spänning oavsett väder.”

Likt sin föregångare har Anytec 860 SPD fortfarande dubbla aktersnurror, men nu på 400 hk vardera, och ska enligt uppgift nå en hastighet på 60 knop. Samma toppfart som den tidigare varianten, trots att den totala motorkraften alltså blivit 25 procent större. Vad det kan bero på hoppas vi snart få återkomma om.

Första modellen av Anytecs 860 SPD var nyckfull i höga hastigheter, det krävdes såväl kunskap som aktivt arbete med trimplan för att kunna köra i de farter som utlovas. Något som lär ha fixats till sedan vår provkörning för 12 år sedan.

Modellen var från början tilltänkt att vara utrustad med inombordare, kanske är detta en av anledningarna till att den gav en aning vild och spännande färd i farter omkring och över 55 knop. Samtidigt säger ju varvet också nu att nya Anytec 860 SPD ger “utmaning och spänning – oavsett väder”. Vi får återkomma med analys om vad det betyder i praktiken.

Likt många andra Anytecmodeller har även 860 SPD lockat namnkunniga tv-profiler. Just denna var det hemmafixaren Martin Timell som lade labbarna på, men då med en inombords V8 på 8,2 liter. Vi vill också minnas att han var med och tog fram modellen från första början och att hans första båt hade en dieselinombordare.

Hamnen välkomnar den nya aktern

På den nya modellen har ett akterdäck vuxit fram bakom sittbrunnen. Ett välkommet tillskott som säkert kommer att lämpa sig väl. Inte minst för de som lägger till med aktern mot bryggan eller för dem som vågar sig på ett bad från akterspegeln.

Hamnen ser fram emot att testa den nya varianten och se vad den går för.

Lämna en kommentar