Miljoninvestering för svensk elmotor – vill ut på marknaden

 

zparq-motor-elektrisk-utombordare
Med hjälp av de knappa 29 miljoner kronorna hoppas Zparq kunna leverera motorer redan i år.

Nyheten handlar om Ältabaserade Zparq – den uppstickande elmotorstillverkaren som nu hämtat in närmre 29 miljoner kronor i investeringar. Med den nu avslutade såddrundan vill man kunna få motorerna i vattnet till sommaren och därefter ut på marknaden.

Företaget vill förse såväl fritidsbåtsmarknden, som sjöfartssektorn med elmotorer och kompletta elektriska drivlinor. Det är företaget Zparq från Ältas vision. Nästa mål är att redan till sommaren kunna presentera flertalet enheter i vattnet.

För att ta sig dit krävs dock kapital vilket man nu inhämtat genom investeringar.

– Vi är mycket glada över att få Santander AM och Almi Greentech som nya investerare. De kommer att ge oss det stöd som krävs för att slutföra utvecklingen av våra första produkter och göra det möjligt för oss att börja leverera till våra kunder redan i år, skriver Jonas Genchel, vd för Zparq i ett pressmeddelande.

Zparq ingår dessutom i ett spännande samarbete med Sjöräddningssällskapet.

Utvecklad med KTH

Teknologin i sig vet vi inte mycket mer om än att den är modulär och utvecklad i samarbete med Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Där har systemen testats och utvecklats för såväl undervattensrobotar som bärplansfarkoster. Med hjälp av teknologin hoppas man kunna erbjuda eldrivna podmotorer inom en sektor dör det idag inte finns tillgängligt.

– Vår skalbara och modulära teknologi har genererat ett överväldigande intresse från båttillverkare och skeppsbyggare globalt. Vi har kunder inom hela sortimentet från små fritidsbåtar till kommersiella fartyg som väntar på våra drivlinor. Företaget befinner sig för närvarande i pilotfas med flera OEM:er och båtbyggare som testar våra 10 kW- och 50kW-motorer, skriver Jonas Genchel.

Vi på Hamnen har sedan tidigare berättat om hur Zparq ingått i ett samarbete med Sjöräddningssällskapet. Man hoppades då att en prototyp av båt och drivlina skulle stå färdig till sommaren 2023. Kanske kan denna investeringsrunda hos Zparq vara just det som sätter fart på maskinerna och ger oss en foilande, eldriven räddningsfarkost innan året tagit slut. Det återstår att se.

Lämna en kommentar