En rak, enkel layout med ett minimum av extrafinesser och utsvävningar. Det verkar vara receptet om man ska skapa en riktig storsäljare. Här är första intrycken från testen.
Vi har sagt det tidigare och säger det igen. Micores båtar sticker ut från mängden med sina framåtlutande vindrutor, sina vassa förskepp och sina kraftiga överhäng i fören. Men mitt i allt detta har man också en modell som ser ut som en styrpulpetbåt såsom vi minns dem från förr. Och som dessutom är tillverkarens verkliga storsäljare.
Vad säges om det, Gustav Morin?
– Det skulle kunna tolkas som att det finns ett sug efter enkla och avskalade båtar som har ett minimum av extrafinesser och utsvävningar.
Hur märks det rent konkret?
– Som förare sitter man direkt på aktertoften och kör vilket sparar en del utrymme ombord. Sedan är det ganska sparsamt möblerat även i övrigt utan att man för den skull saknar något akut. Med detta kommer också en del fördelar som ett ganska konkurrenskraftigt pris (268 900 kronor med en Honda 80 hk). Sedan behövs det ju heller inte så stor motor för att driva ekipaget.
En styrpulpetare i all enkelhet utan extrafinesser eller utsvävningar. Däri ligger styrkan hos trotjänaren Micore 550cc Classic. Se testen!
Fler tidiga intryck?
– Ja, jag kan bli lite nostalgisk när jag kör Micore 550cc Classic då jag drömde om föregångaren Micore 490 GT som tonåring. Personligen skulle jag säga att den är tidlös befriande okomplicerad snarare avskalad. Sedan finns ju allt viktigt som självläns, räcken, badstege och sådant som är viktigt för säkerheten.
Hur är den att köra?
– Man kan säga att Micore 550cc Classic kommer med stabilitet och trygghet snarare än någon jätteportion körglädje. Men så har den också ett ess i rockärmen när det gäller bränsleförbrukningen. Jag återkommer till det i testen som publiceras inom kort.
– I testen framgår det tydligt varför denna klassiska styrpulpetbåt är tillverkarens verkliga storsäljare, avslutar Gustav Morin.