Mantaray M24 – äntligen flyger den svenska bärplansbåten

Vägen har varit lång och krokig men nu är den svenska eldrivna bärplansbåten Mantaray M24 färdig för marknaden. Se reportaget från båtmässan Allt för sjön.

Det som började för ett par decennier sedan som en briljant idé av uppfinnaren och geniet Alexander Sahlin har nu blivit verklighet. En svensktillverkad bärplansbåt med löfte om en toppfart på 30 knop och en räckvidd på 60 sjömil.

Se också:
Bärplan utan avancerad datateknik
Foiling i all sin enkelhet
Mantaray – miljoninvestering i svenska bärplanstekniken

Mest imponerande är kanske ändå att båtens foilingsysten bygger på en helt analog teknik som Hamnen vid flera tillfällen, inte minst under en tidig test av föregångaren EFP16, har låtit sig imponeras av. Sedan dess har Mantaray alltså förfinat och utvecklat tekniken ytterligare för att att möta kraven på elmotordrift.

Satsat på designen

Till skillnad från sina, med förlov sagt, ganska grovt tillyxade prototyper är Mantaray M24 också en fullfjädrad daycruiser med ett utseende som inte skäms för sig. Bakom designen står ett team av foilingexperter samt Ted Mannerfelt på Mannerfelt Design Team.

El- eller bensindrift?

På akterspegeln sitter det en Stream Propulsion på motsvarande 65 hästkrafter med extra lång rigg och med tillhöranade batteripack på 2 x 26 kWh. Det är också möjligt att beställa båten med en konventionell förbränningsmotor.

Pris (med eldrift) från 260 000 euro + moms.

Lämna en kommentar