En K–märkt kulturskatt – absolut. Men samtidigt en fullfjädrad och modernt utrustad semesterbåt för användning från tidig vår till sen höst. Däri skiljer sig M/Y Silva från mängden av klassiska träbåtar.
Historier om klassiska träbåtar är ofta historier om smått heroiska renoveringar. Så långt är M/Y Silva inget undantag. Men istället för att eftersträva originalskicket så långt det går valde makarna Anders och Viola Widström en alternativ väg som blev avgörande för komforten. Vi återkommer till det.
Se också:
M/Y Raket – “världens vackraste Petterssonbåt”
M/Y Alba II – vårdad, älskad, sänkt och återuppstånden
De hittade båten lite slumpartat genom en vän som fick syn på den i Skåne. Det var 1995 och hon var i bedrövligt skick. Men som den båtbyggare och möbelsnickare som Anders är såg han potentialen och köpte den för 15 000 kronor.
Ett viktigt beslut
Sedan började ett omfattande arbete med bland annat byte av bordläggning köl, för- och akterstäv, för- och akterdäck, motor och drivlina. För att nämna en del. Men det var också här som makarna Widström fattade ett viktigt beslut.
– Förutom potentialen såg vi också en bekväm familje- och semesterbåt om vi bara tillät oss att ta några avsteg från originalutförandet.
Modern utrustning
Sagt och gjort. Därav förbättringar som byte av samtliga stålspant och bottenstockar till rostfritt stål. Nu är det också furu istället för mahogny under vattenlinjen. Men det stannar inte där.
Vidare har båten också fått bogpropeller, värmare, varmvattenberedare, spoltoalett, kyl och frys och allt detta väl dolt under luckor för att inte påverka det klassiska utseendet.
M/Y Silva var i dåligt skick men Anders och Viola Widström såg potentialen.
Efter sju år och 10 000 arbetstimmar samt byte av bordläggning, köl, för- och akterstäv, för- och akterdäck, motor och drivlina var det dags för sjösättning. En triumfens dag men också startskottet på ett flitigt användande med minst 100 övernattningar per säsong – från tidiga våren till sena hösten.
Effektivt skrov
Tack vare CG Petterssons erkänt lättdrivna skrov som var konstruerat för betydligt svagare motorer än den Yanmar på 100 hk som sitter i idag (ursprungligen en Wisconsin bensin 6:a, 35 hk) så är långväga färdmål heller inga problem. Speciellt inte som förbrukningen stannar på 0,5 liter diesel per sjömil i 8 knop.
– Hon passar oss helt perfekt som familjebåt och har allt av bekvämligheter som vi behöver. Med sex kojplatser som är fördelade på flera sovutrymmen får vi plats med både vänner och familj.
M/Y Silva K-märktes av Sjöhistoriska Museet “för arbetet med att återställa en svensk kulturangelägenhet”.
Allt sammantaget blev M/Y Silva precis den familjebåt som som makarna Widström såg för sig när renoveringen påbörjades för 28 år sedan. Ett arbete som för övrigt belönades med MYS utmärkelse Vandringspollaren 2019.
K-märk och hyllad
Nästa stora erkännande kom 2012 då M/Y Silva K-märktes av Sjöhistoriska Museet. Detta för arbetet med att återställa en svensk kulturangelägenhet. Eller som motiveringen lyder:
Lotte Johansson går husesyn ombord på Silva den 29 maj 2021.
“Kulturhistoriskt värdefull”
“Silva tillhör den äldre generationen fritidsbåtar som tillverkades i ett exemplar med egen ritning. Genom åren har den genomgått en del ombyggnader. Efter över 15 år på land har nuvarande ägare genomfört en omfattande nödvändig upprustning.
Tack vare ägarens erfarenheter och det dokumentationsmaterial som finns kvar, har resultatet blivit en båt som nu fått ett utseende nära ursprunget. Det dokumentationsmaterial med bland annat i form av fotografier, som ägaren visat gör att båtens historia kan följas på ett förtjänstfullt sätt.
Statens maritima museer anser sammantaget att Silva är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.”
Så vad är planen för den här sommaren?
– I sommar tänker vi gå Göta kanal och göra Vänern. Något som jag verkligen kan rekommendera för att det är vackert. Men också för att det är ganska glest mellan båtarna även under högsäsong, avslutar Anders Widström.