Ni som tröttnat på de torra pressreleaserna från VOR och Ericsson bör spana in Jimmy, som bloggar från ERT på Lanzarote. Kan vara guld värt om man vill få svenska seglare att gå igång på projektet. Way to go!
Update: PR-killarna på ERT har bestämt sig för att stänga ner Jimmys blog. Way to go? NOT!!!
I dag var det början på en ny vecka och en ny fas. Basen är klar och första båten (av tre) är på plats. Allt fokus är nu på att börja segla och utveckla framförallt segel och rigg efter de nya reglerna som gäller inför VOR 2008-2009. Den stora skillnaden i regeln är att det är tillåtet att använda masttoppshissade Code Zero segel, ett gigantiskt genualiknande segel på 300kvm som halsas längst fram på peket. För att klara av de större lasterna har masten fått större fioler och dess stag fäster även längre ner. Peket är också förstärkt för att klara förliksspänningen på 8 ton.
Under transporten ner till Lanzarote upptäckte man att båten tog in vatten, troligtvis genom ett skott vid svängkölen. Problemet är bara att hon inte tar in vatten när hon ligger still. Antagligen beroende på att sprickan bara vidgas och släpper igenom vatten när skottet är under belastning, inte helt lätt att hitta med andra ord. Fletcher, en av båtbyggarna spenderade hela söndagen åt att skära bort golvet ur batteriboxarna där man funnit vattnet. I dag riggades båten av och lyftes.
Utöver denna läcka har vi en propelleraxel som inte fungerar som den skall och ytterligare 46 andra punkter som skall åtgärdas på båten, allt detta skall vara klart till på fredag för då skall båten sjösättas, mastas på och provseglas. Själv håller jag på att installera nya datorer från HP som skall testas om de håller måttet att navigeras på under de stundtals mycket tuffa förhållandena som råder på en V.O.70.