Om att tåla leken

Hur är det att köra offshore racing som nybörjare? Här får vi följa med ombord hos våra bloggare som debuterade i hårda förhållanden under Nynäs Offshore Race.
Foto: Stefan Ex.

Avslutningen blev tuffast att hantera. Nynäs Offshore 2013. Det sades att detta skulle bli årets hittills tuffaste race.

Eftersom det gick mycket sjö från sydväst ändrade tävlingsledningen banan så att den blev något kortare och lättare att täcka för bevakningsbåtarna. Det visade sig bra och merparten av de aktiva tyckte efter racet att banlängden räckte mer än väl, trots att det som mest blev 51 sjömil.

Kul i hög sjö
Vi gillar när det ”sjöar” och var riktigt taggade inför detta race. Vi hittade ett stabilt och komfortabelt (nåja) tempo i vår egen takt de första två varven. Vår tanke var att successivt öka under loppets gång. På det tredje varvet kände vi oss varma i kläderna och skruvade upp farten några steg. Det blev många härliga flygturer och ett antal sköna dykningar på yttre delen av banan.
På fjärde varvet började motorn att hacka och vi fick totalt sex motorstopp. Att jag var frustrerad är inte en överdrift.

Till slut kom Magnus fram till felet. Motorn fick för lite bränsle, vilket Magnus löste genom att, med otrolig envishet, pumpa bränsleblåsan konstant under resten av racet. Inte en lätt uppgift då bränsleblåsan sitter långt bakom hans stol.

Frustrerande besiktning
Vi kom i mål som tredje V-150 ekipage och var mycket nöjda. Som vanligt blev det besiktning av de tre första båtarna i varje klass direkt efter målgång. Motorbåtsracingen har stränga regler för att tävlingarna ska vara så rättvisa som möjligt och det är svårt att som ny tolka alla regler rätt.

Nu fick vi veta att vi misslyckats med just detta. Vi fick nu lära oss att det finns en regel som säger att man inte får ta bort någon offeranod över huvud taget på motorn. Vi hade gjort det för att säkra upp motorn bättre och blev diskade för detta. Givetvis blev vi sura. Vårt fel men vi hade ingen aning om att vi bröt mot reglementet.

Regellära för nybörjare
Inget system/reglemente är perfekt, oavsett sport, men regler är det vi har och det vi måste följa. Självklart svider det att bli diskad för något som kan upplevas som en skitgrej som inte har någon påverkan, Men om vi tullar på reglementet fördärvas reglerna och man kan börja ifrågasätta det mesta. I seglingsporten som vi kommer från hade nog ärendet behandlats på följande sätt: En varning från förbundet/tävlingsledningen följt av en fråga till övriga tävlande i klassen i aktuell tävling om de ville lägga in en protest. Min känsla är att man kommer att fokusera på att tydligöra regler för nybörjare som oss framöver.

Vi hade dock otroligt kul i Nynäs och tar nya tag nästa race med lärdomen att läsa på regelboken bättre.

Resultaten i de olika  klasserna:

V-50:
Anton Modin med Kristoffer Groth som navigatör. De körde hårt och imponerande.

V-115:
Dennis Söderman vann (även i 3A noterbart) med sin gamla Argo. Flera E-båtar bröt i den hårda sjön.

V-150:
Det blev återigen stopp för Friberg, denna gång pga att bulthuvuderna gett upp och börjat vandra ut genom akterspegeln. Vann gjorde istället för fjärde gången i år Pettersson/Wigerman.

W-150:
Det var det tufft men Sjölander hade bra balans i sin lilla Argo och bevakade jagande båtar väl. Något hände även här under efterbesiktningen, vilket gör resultatet osäkert i skrivande stund.
Otroligt härliga båtar som bjuder publiken på en bra show. Dick Halvarsson körde hem segern i klassen och totalen i tävlingen efter övriga båtar fick motorstrul.

V-24:
Micke Johansson från Umeå vann. Som jag är från Norrland håller jag mina tummar extra hårt när de är på banan.

3A:
Vann gjorde Victor Jansson. Här var det fajt hela racet med Öjje med sin Quickstep som funkar bra i hög sjö.

3B: Wrenklers hade ett stadigt grepp men under racets gång nötte debuterande Gustav Lindén ikapp och när han körde om så dök Wrenkler. Fyrö/Thoren stabil 3:a.

3C:
Micke o Marie Bengtsson vann före Leffe Kuzavas med Niklas Asplund som navigatör.

Vattenskoter:
Skotrarna kämpade på bra och hade kul, de bevisade att det går att åka fort med skoter. Vann gjorde Richard Jonsson.

Nästa tävling för oss omord på Z-122 blir i Uppsala den 13-14 september

Lämna en kommentar