Inte speciellt stor, futuristisk eller dyr – för en lyxyacht. Ändå väcker försäljningen av klassiska Monara från anrika Feadship intresse runt om i båtvärlden.
För den som intresserar sig av båtars stamtavlor är Monara från Feadship något alldeles extra. Varvet som idag för tankarna till superyachter som hybriddrivna Savannah har inte alltid byggt i storlekskategorierna som dagens lyxyachter ofta hamnar i.
Under 60 och 70-talet var det brukligt med motsvarande lyx fast i mindre paketering. Vad gäller just Monara sparades det inte på resurserna. När beställningen kom bjöd varvet in den snudd på legendariska konstruktören och designern Carlo Riva till ha ett finger med i spelet.
En av två
Klassikern togs i bruk 1969 efter att hon blivit färdigbyggd av det prestigefyllda varvet De Vries. Samma varv som då ingått ett samarbete med en annan storspelare bland Holländska lyxyachter, nämligen Royal van Lent. Tillsammans utgör de än idag det vi många känner som Feadship.
I samtid med Monara byggdes även systerskeppet Sultana. De båda skulle dock redan tidigt i åren skiljas åt. Monara hamnade efter flertalet ägarbyten i den Ioniska skärgården utanför Grekland. Där förblev lyxyachten under många år medan hon gick under privarcharter.
Men 2012 tog historien om Monara en vändning.
Feadship tog kontakt
Som en del av Feadships ambition att samla sin så kallade Heritage fleet hörde man av sig från varvet till ägarna av Monara. Båten, som nu seglade under det nya namnet Olympia, och dess ägare fick där och då en fråga om det fanns intresse att göra en total restaurering av yachten. Intresset fanns och en kort därefter togs hon in på varv. Själva renoveringen gick smidigt då planen för ombyggnationen var redan färdig. Det föll sig nämligen så att systerskeppet Sultana redan fått samma behandling ett par år tidigare. Nu var det i princip möjligt att kopiera och klistra in projektplanen för Monaras renovering.
Men ska något göras så ska det göras ordentligt. Först efter fyra år stod renoveringen färdig. Då mötte den dock så pass hög standard att Feadship kände sig bekväma med att certifiera båten som om den vore byggd 2016 snarare än 1969.
Sugen på att slå till? Annonsen hittar du här!