Många har försökt. Men det var först när de båda norska före detta elitkanotisterna Peter Ribe och Einar Rasmussen slog ihop sina kanotkunskaper som man fick en kajak att foila för första gången.
Ribe har såväl som Rasmussen medaljer från VM sammanhang i kanotsport och i filmklippen nedan ser man tydligt att Flyaken är betydligt snabbare och mer lättdriven än traditionella kajaker. I det första klippet paddlas Flyaken av den norske olympiern Andreas Gjersøe i en duell mot det norska landslaget i en K4:a.
– Man måste vara en ruskigt stark och duktig paddlare för att orka få upp den på sina bärplan, säger Anders Danielsson, som är generalsekreterare på Svenska Kanotförbundet. Och fortsätter:
– Sedan orkar man, även om man är en elitkanotist i världsklass, bara hålla den uppe i ett par, trehundra eller max femhundra meter.
Om det går som Einar Rasmussen hoppas så kommer Flyaken att bli en OS-klass i framtiden. Något som Anders Danielsson ställer sig mer tveksam till.
– Det har jag svårt att tro att den blir. Åtminstone inte inom det närmaste decenniet.
Anders Danielsson:
– Sedan orkar man, även om man är en elitkanotist i världsklass, bara hålla den uppe i ett par, trehundra eller max femhundra meter.
Här tror jag faktiskt att Anders i sin uppenbara iver att försvara och skydda vanliga kajaker har helt fel. Anledningen till att kajaken blir snabbare än en K4 när den foilar är ju för att den då är mycket lättdriven. Den är självklart svårt att få upp på bärplanen, men väl där kommer en paddlare kunna hålla kvar den där i hög fart väldigt länge, om inte så är bärplanen felinställda. Finns ju massor av exempel på båtar som sparar framdrivningsenergi på att foila.
Bärplanskajaker kommer framförallt utklassa på långa distanser. För att inte tala om hur det skulle revolutionera surfskipaddlandet.