Bengt och Kerstin Nordé köpte en HR37 som de inte kan använda. De menar att deras båt är dåligt plastad och inte går att använda, därför vill de ha en ny. Idag kom domslutet i Uddevalla Tingsrätt och makarnas Nordés yrkande avslogs. Rätten menade att det var “sannolikt men inte bevisat” att skrovet var delaminerat. Kunden har varit avvisande till förslag och önskemål från HR och HR har varit avvisande till kraven från makarna Nordé som har hela bevisbördan.
Efter att ha följt den här tvisten ett tag och läst alla inkallade experters synpunkter, och då är det verkligen experter, kan jag inte låta bli att fundera över vad som krävs för att man som kund ska kunna få rätt mot en stor båtfabrikant. Har man egentligen någon ärlig chans att bevisa en sak som till och med Tingsrätten faktiskt tycker är sannolikt? Om HR hade fällts skulle konsekvenserna bli oehörda för varvet, ingen tvekan om det. Men skadan är redan skedd så vilka blir konsekvenserna? Hur många tvekar nu innan de beställer en båt från Ellös?
Slutsatsen “Ingen vann” ligger nära till hands eftersom makarna Nordé förlorar miljoner och Hallberg Rassy naggar sitt varumärke ordentligt i kanten. Vad kostar det? Och vad kostar det att återskapa det?
Handen på hjärtat, kunde det inte lösas lite smidigare? Här är hela domen.