Turbinmotorer på 3 000 hästkrafter och farter på 170 knop. Häng med när båtarna i H1 Unlimited – världens snabbastet racingklass – gör upp. Se videon!
En ny säsong står för dörren och vad passar då bättre än att sammanfatta förra åtets säsong? Det handlar om en världens kanske mest vildsinta racingklass där man kombinerar minimal våt yta med turbinmotorer på 3 000 hästkrafter. Något som bäddar för farter upp 170 knop. Eller 320 kilometer i timmen om man så vill.
Se också:
Svenske Erik Stark siktar på VM-titeln i F1
E1 – första testerna med nya eldrivna F1-båten
Mest imponerande är dock att det handlar om mer än bara dragracing på en raksträcka. Här gäller det att kunna tygla samtliga 3 000 hästkrafterna i ett trångt startfält och i snäva kurvor. Likväl är ligger snittfartertna under ett helt varv ofta på väg över 200 kilometer i timmen.
Inga begränsningar
Som namnet H1 Unlimited antyder är också reglerna när det gäller trimning och båtkonstruktion ytterst få. Båtarna ska och vara mellan 8,50 och 9,10 meter långa och väga minst 3 060 kilo.
Fem tuffa uppgörelser
H1 Unlimited är en amerikansk racingliga som är sanktionerad av American Power Boat Association (APBA) och en säsong pågår vanligtvis från juli till september och består av fem tävlingar.
Världens snabbaste båtracingklass med turbinmotorer på 3 000 hästkrafter och farter på 170 knop. Se videon!
Fram till 2009 var serien känd som ABRA Unlimited Hydroplane, i sin tur omdöpt från APBA Unlimited Hydroplane 2004. H1 Unlimited-säsongen pågår vanligtvis från juli till september och består av fem tävlingar.
Så gott som samtliga ekipage har Lycoming T55-turbinmotorer som ursprungligen användes i Chinook-helikoptrar.
Eldriven racingklass på gång
Vid sidan av H1 Unlimited håller också en ny och spektakulär eldriven racingklass på att utvecklas. Om det går som teamet bakom E1 hoppas och tror så har vi en ny variant av Formel 1 båtracing förr än vi anar.
Namnet på racingserien ska bli E1 World Electric Powerboat Series och det handlar om en racingklass som drivs av el, flyger på foils och som har för avsikt att bli den mest omsusade och prestigefyllda racingklassen i världen.
“Makalös acceleration”
RaceBird, som den första prototypen heter, har ett Kreisel-batteri på 150 kWh och en elektrisk utombordare som är framtagen av Mercury Racing. Med detta utlovas såväl ett vridmoment och en acceleration som är “svår att föreställa sig”.
Se videon som sammanfattar racing-säsongenför 2022 för H1 Unlimited!