Ironiskt nog har klimatförändringarna berett en klimatsmartare, billigare och betydligt snabbare väg mellan Atlanten och Stilla havet.
Rederierna talar om tidsvinster på upp till hela tre veckor nu när Nordostpassagen, av beklagliga skäl, har blivit ett alternativ till Suezkanalen eller Panamakanalen.
Se också:
Seglande fraktfartyg snart verklighet enligt Wallenius!
Första eldrivna och förarlösa fraktfartyget!
Speciellt aktuellt blev detta för Umeå hamn när de första fraktfartyget valde vägen mellan Ryssland och Nordpolen. För tillfället ligger två fartyg i Umeå hamn som utgick från Kina respektive Sydkorea.
Första gången
– Det är mig veterligen de två första fartygen som anlöpt vår hamn via Nordostpassagen, säger Patrik Rudolfsson, hamnkapten Umeå hamn till SVT Nyheter.
Ökning att vänta
Även om detta är första gången som Umeå gästas av fartyg som kommit den nordliga vägen så är det inte helt nytt. I augusti 2017 passerade det första kommersiella fartyget genom Nordostpassagen utan assistans av isbrytare.
Nu räknar rederinäringen med att frakter via Nordostpassagen kommer att öka stort framöver och därför siktar Umeå hamn också en ljus framtid.
Investerar stort
– Vi ska ju bygga ut hamnen för 1,4 miljarder så vi kommer att ha stor kapacitet framöver, berättar hamnchefen Patrik Rudolsson för SVT Nyheter.
Det är väl många som tagit nordostpassagen genom tiden! Att två båtar är i Umeå är väl inget sensationellt.
Varför skall fartygen runda Sverige upp till Umeå?
De borde kasta av i Narvik och sedan transporteras lasten till Umeå på tåg!