Den 17 juni smäller det och alla som känner Fjordlingen som fenomen förstår vad det gäller. Ett frosseri samt en stilstudie i vackra gånglägen.
När fick du en inbjudan med uppmaningen “ta med några bra propellrar” senast? Det är frågan vi ställer oss när det nu drar ihop sig till en eskader i rask takt med gräddan av landets Fjordling 17-båtar. Ett event som troligtvis också kommer att locka en och annan Fjordling 18 samt några deltagare från Finland och Norge.
Fler reportage om Fjordling 17:
Nytt svindlande fartrekord – 81,1 knop
Fjordling 17 + Corvettemotor (LS1) = 80 knop
Svår krasch – Fjordling 17 gick av på mitten
Världsrekord – 47 Fjordlingar i rad
Stor fartfest med Fjordlingar
Poängen är uppenbar. Här ska ägare till denna klassiker få träffas, köra av sig och byta erfarenheter. I praktiken blir det också en hyllning till Jan Herman Linges mästerverk från 1962 vars gångläge är kritikerrosat i otaliga spaltmeter i båtpressen.
Tid att nörda ner sig
Som brukligt, när det gäller Poker Run, kommer man att köra en förutbestämd bana och tilldelas ett spelkort vid fem olika delstopp. Start och målgång vid Marindepån på Dalarö. Minst lika viktigt är dock att det ges tid att prova nya propellrar, diametrar, stigningar hissningar, viktfördelningar och allt annat som Fjordling-ägare lätt nördar in sig i.
Fjordling 17-ägare är generellt sett ett mycket båtkunnigt släkte som ofta och gärna rör sig i flock under stora båtträffar.
Vill inspirera andra
Fullt så nördig behöver man dock inte vara för att beskåda spektaklet. Åskådare uppmanas därför att bege sig till Dalarö där hela Poker Run-flottan kommer att defilera från den norra hamnen till den södra varpå båtarna kommer finnas tillgängliga för beskådning på nära håll. Kanske kan man inspirera andra att krama ut det mesta av det bästa ur sina flytetyg – Fjordlingar eller ej.
Se resten av bansträckningen här.
Toppfart är inte allt
– Det måste inte nödvändigtvis måste handla om att optimera topfarten. Minst lika hedervärt är att få båten att gå så snålt som möjligt så som man använder den mest. Det kan vara med eller utan tung last på plattvatten eller längs en vindpinad kuststräcka, säger Olle Corneman (mer om hans Fjordling-engagemang här) som är den drivande kraften bakom evenemanget.
Varför så svårt att informera omgällande tider
Bansträckning visas.Men tid och riktning???
Hur kan jag ta reda på mer Ang tider? De verkar komma förbi oss på Biskopsö och det vore ju synd att missa de.