Storslagna visioner om el- och vätgasdrivna passagerarfartyg i storstäderna finns det gott om. Nu händer det dock på riktigt. Ett nytt fartyg byggs nu för Stockholms skärgård.
Båtplan Stockholm handlar om hur man kan ställa om hela Stockholms skärgårdstrafik till 100 procent emissionsfritt med el eller vätgas som drivmedel. Den utgår från de riktlinjer som Region Stockholm har beslutat om för omställningen av skärgårdstrafiken när det gäller klimat, miljö och attraktiv kollektivtrafik.
Se också:
Beluga 24 – foilande eldriven färja snart redo för Stockholm
Ny teknik gör det möjligt att genomföra detta till en lägre kostnad än om man fortsätter med befintlig fartygsflotta och använder biodiesel. Investering i nya fartyg och ombyggnad av halva flottan ligger på 1,5 miljarder. Så långt allt väl. Frågan är bara hur det ska gå till rent konkret?
Se inslaget som handlar om nyheten att Green City Ferries som bäst håller på med bygget av sin Beluga 24 i Härnösand. En passagerarbåt som ska trafikera städer och avsevärt minska såväl svall som utsläpp. Därtill utlovas en imponerande prestanda med farter på 30 knop.