Eldrift med propeller på rodret – en revolution?

Hanse TorqeedoEldrift har uppenbara fördelar såsom ljudlöshet, låg förbrukning och i princip inga utsläpp. Ändå har el inte slagit igenom på bred front bland segelbåtar. 
Är kanske nya E-Motion Rudder Drive svaret?

Nu har tyska Torqeedo tillsammans med Hanse Yachts och rodertillverkaren Jefa skapat en framdrivningslösning för segelbåtar som ska locka fler seglare att välja eldrift.

Namnet är E-motion Rudder Drive och nyheten ligger i att man monterat en foldingpropeller på roderbladet.

De främsta fördelarna som framhävs är bättre manöverbarhet – propellern kan nu vinklas över 100 grader – och att man slipper ha ett drev som skapar motstånd.

Båten ska kunna rotera sin egen axel och behovet av bogpropeller sägs bli mindre.

Sedan kommer såklart de uppenbara fördelarna som eldrift ger i form av mindre oljud, inga avgaser, inget kladd med bränsle och lägre underhållskostnader tack vare att elmotorn har färre rörliga delar.

Såhär presenterar företagen själva fördelarna:

– 100 kg lägre vikt i förhållande till en dieselmotor och drev i samma klass.
– Ingen öppning för drev och tack vare detta mindre motstånd genom vattnet.
– Inget oljud.
– Ingen diesellukt.
– Mindre underhåll.
– Enkelt att ladda batterierna i alla hamnar.

Torqeedos system i exemplet med en Hanse 315 ger en räckvidd på 30 sjömil i 4,5 knop – om vattnet ligger lugnt. Toppfarten är 6,1 knop, vilket ju är snudd på samma fart som båten skulle gå med en liten dieselmotor. Men hur långt man kommer i den farten uppges ej. Förmodligen för att elförbrukningen ökar dramatiskt (låt oss återkomma med fakta).

Ett av Torqeedos ess i rockärmen är att batterierna “bara” tar tre timmar att ladda.

Läs också!
Dahl E660 – eldriven glidare för sansat tempo
Svenska eldrivna sportbåten sjösatt och provkörd!
Lars installerade elmotor i sin Shipman 28
Batterirevolution när bly byts mot litium – långtidstest

Revolution?
Såklart är det otroligt trevligt att slippa oljud och avgaser och att inte behöva befatta sig med fossila bränslen. Kort och gott så vill alla åt elmotorernas fördelar, men få är redo att ta steget på grund av räckviddsångest.

Det är troligen också svaret på om E-Motion Rudder Drive är uppfinningen som ska ge segelbåtar elmotorer i större utsträckning. En avgörande aspekt blir förstås priset. 

Vi kommer att analysera systemet mer och återkomma snart med åsikter och fakta. 

Läs mer på om elmotororerna på torqeedo.se.

Lämna en kommentar