Hwila – Sveriges vackraste eldrivna motorbåt?

Hyllad i många sammanhang för sitt effektiva skrov, sina vackra linjer och för sin höga detaljkvalitet. Men nu har Hwila också höjt ribban när det gäller eldriften. Se intervjun med Erik Wickgren.

I begynnelsen en smäcker och ovanligt vacker båt inspirerad av Iwar Kreugers Loris. Under resans gång har ambitionen också varit hög när det gäller allt från detaljutförandet till drivlinan. Och mycket riktigt – nog fanns det en tanke om att byta ut den inbyggda utombordaren och göra Hwila till elbåt.

Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Hwila 25 samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!

Sagt och gjort. Det som nu dök upp på Hamnens elbåtsmässa var just detta. En eldriven version av Hwila som skulle också kunde briljera med sina manövreringsegenskaper tack vare den nya POD-driften. För att nämna en del.

Hög ambitionsnivå

Faktum är att Hwila briljerar när det gäller det mesta. Här berättar en av delägarna, Erik Wickgren om hur det började, om resans gång, om den höga ambitionsnivån och vart man vill komma. En story där det mesta mynnar ut i ståndsmässig så kallad slow-boating med minimalt klimatavtryck. Men också om samarbetet med Victron Energy som har mynnat ut i en drivlina och köregenskaper som man är särdeles stolt över.

Hamnen testkör

Se reportaget som varvar intervjun med Erik Wickgren i studion med Claes Olivecronas testkörning av Hwila ute på fjärdarna.

Se också:
Hwila – det våras för gamla tiders båtdesign

Lämna en kommentar