Lättdrivna skrov har varit Deltas adelsmärke sedan dag ett. På samma tema kommer nu Delta 48 Coupé som är byggd i kolfiber och som lär få en svårslagen förbrukning i sin klass.
Kolfiber i såväl skrov och däck som överbyggnad. Så långt inga konstigheter men nu gäller det gubevars en båt på hela 15 meter med dubbla motorer. Eller som tillverkaren själv uttrycker det:
– Ambitionen i utvecklingsarbetet har varit att skapa en multifunktionell och energieffektiv trekabinsbåt som erbjuder maximal frihet och komfort på vattnet. Resultatet är en ny typ av båt som enkelt anpassar sig till olika användningsområden och växlande väderförhållanden.
Se också:
Test: Delta 60 Open – första provkörningen!
– Tack vare båtens låga vikt och effektiva skrovdesign krävs relativt låg effekt och likt övriga båtar från Delta väntas nya 48 Coupé att bli ledande bränsleeffektiv i sin storleksklass.
Stegat skrov
Bakom designen står Ted Mannerfelt på Mannerfelt Design Team.
– Kolfiber är ett dyrare material att bygga med men kostnaden är motiverad när målet är att bygga lätt för att hålla nere bränsleförbrukningen. Därtill har Delta 48 Coupé fått ett stegat skrov som vi förstås har gjort så effektivt vi bara kan, säger Mannerfelt.
Ett lättdrivet och stegat skrov i kolfiber samt elektriskt soltak. Det är en del av det som tillverkaren hoppas ska falla kunderna på läppen.
Med denna 48-fotare kommer förstås mer än bara ett stegat skrov. Därtill utlovas generösa däcksytor med inbjudande lounger och solbäddar på både för- och akterdäck. Inne i däckssalongen råder ostörd sikt runt om med sittplatser för upp till tolv gäster.
Mycket utomhuskänsla
Ett lika djärvt som uppfriskande grepp var också att begåva Delta 48 Coupé med ett elektriskt tak i Canvas som kan öppnas upp helt och hållet så att full utomhuskänsla råder när vädret så tillåter.
Modern elektronik
Därtill – och som sig bör när det gäller båtar av denna kaliber – levereras Delta 48 Coupé med modernast tänkbara marinelektronik inklusive ett helintegrerat manövrerings- och navigationssystem och flertalet avancerade tillval såsom hydraulisk badplattform, Seakeeper stabilisator, elverk och AC.
Förberedd för hybriddrift
Sist men inte minst är det upp till beställaren om båten ska bestyckas med dubbla inom- eller utombordare. Valet står mellan 2 x Volvo Penta D6-440 och 2 x Mercury Verado V12-600. Oavsett val kan lutar det åt prestanda som vida överstiger det som är brukligt för båtar i den här storleksklassen. Därtill har man bäddat för ett hybridalternativ som ytterligare en möjlighet. Det alternativet finns dock inte tillgängligt ännu.