Eldrivna bärplansbåtar är som bekant fortfarande ovanliga. Speciellt arbetsbåtar på över tio ton som kan transportera tolv passagerare i upp till 60 sjömil.
Om namnet Artemis känns igen så är förklaringen enkel. Det var syndikatet som höll den svenska fanan högt i kampen om America’s Cup. Nu har man lagt om kursen och tillverkar motorbåtar för proffsbruk med hjälp av sin väl utvecklade bärplansteknik.
Snabb utveckling
Till detta har man nu lagt kunskaper om elmotordrift och enligt rykte går man från klarhet till klarhet när det gäller foilande båtar för yrkesbruk. Avsikten är uppenbar, att minska såväl utsläpp som bränslekostnader men också att utveckla konceptet så att det kommer den breda massan till gagn.
Finjustering pågår
När vi får se den första eldrivna och foilande fritidsbåten från Artemis återstår dock att se. För tillfället har man fullt upp med att testa samt finjustera denna (se bilderna) 11,5 meter långa och lågt flygande skapelse. En båt på inte mindre än tio ton som ska klara allt från snabba persontransporter (34 knop) till sjöräddningsuppdrag och andra renodlade proffs-insatser.
Båten har i stort sett samma foiling-teknik som användes under America’s Cup, med bärplansvingar fästa på skrovet på en vertikal så kallad mast.
Fina resultat
Resultatet är, enligt rapporter från testkörningarna, smått häpnadsväckande då båten färdas tyst med skrovet höjt över vågorna vilket förstås gör underverk för motståndet och driftskostnaderna.
Artemis har två väldigt lika båtar för att jämföra. Den ena med traditionellt skrov och den andra med bärplan.
Bakom projektet står Artemis Technologies som är baserat i Belfast och som leds av den olympiske seglingsmästaren Iain Percy.
Vad det gäller den ständiga frågan om räckvidd så uppges den uppgå till 60 sjömil i fullgod foilingfart ända upp till en bra bit över 30 knop.
Se också:
Artemis – första foilande och eldrivna arbetsbåten provkörd