Allures 45.9 – ny hårdhudad långfärdsbåt

Franska Allures Yachting har som specialitet att bygga stryktåliga och trygga långfärdsbåtar med aluminiumskrov. Senast ut är Allures 45.9 som kan fås med hydraulköl som frestande alternativ till centerbord. 

Sedd på håll så är nya Allures 45.9 förvillande lik sin lillasyster, den kritikerrosade Allures 39.9. Precis som lillasyster har den också ett stryktåligt skrov i aluminium samt däck och överbyggnad i plast.

Det är en kombination som inger trygghet och som har fått många att, inte bara drömma, utan faktiskt gå hela vägen och våga kasta loss för den stora resan.

Fylligare skrov
Nyheten frestar dock med ännu lite mer invändig rymd än sin föregångare. Inte minst tack vare sitt bredare akterskepp och fylligare bog.

En annan förbättring är att huvudvinscharna är placerade på insidan av rattarna, för att kunna nås bekvämt av både rorsman och besättning.

En av Allures kända specialiteter är också att båtarna är begåvade med centerbord, vilket bäddar för smidig segling i tidvatten samtidigt som det möjliggör ankring i fler och grundare vikar. Centerbordet används också för att aktivt trimma seglingsegenskaprna.

Ett nytt grepp är att Allures 45.9, som alternativ, kan beställas med hydraulköl. Enkelt beskrivet är det som en fast köl som kan vinklas upp mot botten på båten.

Precis som med centerbordet har man då möjlighet att anpassa djupgåendet som det passar för tillfället – att ha en djup köl som effektivt motverkar avdrift eller reducera djupgåendet avsevärt för att kunna få tillgång till grunda vatten.

Både lättare och styvare
Den största vinsten med hydraulköl istället för centerbord är att ingen övrig ballast i båten behövs. Med vikten i kölen, där den gör mest nytta, blir båten inte bara två ton lättare utan kan dessutom bära mer segelyta.

Under däck bjuds en rymlig salong med mycket ljusinsläpp, ett väl tilltaget pentry som sträcker sig längs babordssidan samt sovkabiner i ändskeppen.

Man får som man vill
Men det är bara grunden. För som beställare har man många möjligheter att komma med egna önskemål när det gäller planlösning, layout och speciella önskemål i övrigt.

Nya aluminimskrovet tar form.

Allures 45.9 har världspremiär på båtmässan i Düsseldorf den 21-29 januari.

Se också:
Test av Allures 45 – den lyxiga långseglaren.

Allures 45.9
Längd ö a: 14,75 m
Längd v l: 13,70 m
Bredd: 4,43 m
Djupgående med hydraulköl: 1,47-2,90 m
Djupgående med ceterbord: 1,06–2,90 m
Vikt: ca 12 600 kg
Motorstyrka: 55 hk
Pris: 409 700 euro + moms
Mer info: Navark.se

Lämna en kommentar